A KFC, 1991-ig hivatalosan teljes nevén Kentucky Fried Chicken, mára a világ egyik legnagyobb gyorsétteremláncává nőtte ki magát. Jelenleg több, mint tizenhatezer étterme van az egész világon. A fő profilt a csirkehús felhasználásával készült ételek képezik, a receptek pedig évtizedek óta ugyanazok. A KFC éttermeiben egy év alatt több, mint egy milliárd csirkéből készült ételt fogyasztanak el a vendégek.

A cég védjegye az alapító, Harland Sanders arcképe, másik ikonja pedig a csirke, amit papírkosárban szolgálnak fel.

Az étterem a világ 137 országában van jelen.

Sanders biztos volt benne, hogy az általa kifejlesztett csirkeételekre hatalmas igény van, éppen ezért indított vállalkozást 1952-ben. Étteremről étteremre járta az országot, ugyanis főztjével szerette volna meggyőzni a tulajdonosokat. Az éttermek vezetőivel szóbeli egyezséget kötött, miszerint az általa megadott receptek alapján készült és eladott csirke után részesedést kap. Tíz évvel később már hatszáz franchise étterem szerepelt a listáján. 1964-ben részesedését kétmillió dollárért adta el, de továbbra is ő maradt a cég szóvivője.

A Kentucky Fried Chicken Corporation a tulajdonosváltás után gyors növekedésnek indult. Aztán a Heublein Inc. felvásárolta a vállalatot 285 millió dollárért, 1971-ben. Majd 1986-ban a PepsiCo Inc. már 840 millió dollárért vásárolt részvényeket.

1991-ben a vállalat teljes nevét törölték, azóta használják a KFC rövidítést. 2002-ben ismét tulajdonoscsere történt, ugyanis a Yum! Brands, Inc. kezében összpontosultak a KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell éttermek is. Ez pedig azt jelentette, hogy a világ legnagyobb étteremlánca 32 500 étteremmel rendelkezett mindössze száz országban.

Cikkünkben tizenöt izgalmas tényt tudhatsz meg a baromfihercegről és birodalmáról.

Harland Sanders 1930-ban kezdte értékesíteni világhírű csirkéjét egy benzinkútnál, a Kentucky-i North Corbin közelében, a Sanders Court & Café-ban.

Sanders ezredes Kentucky állam ezredese volt, nem pedig katonai ezredes.

Az első vödörben feltálalt KFC csirke 1957-ben került be a cég kínálatába, tizenöt évvel a kezdetek után. Először tizennégy darabos sült csirkét árusítottak öt zsemlével és mártással.

Az első nyugati gyorséttermi franchise, ami elérte Kínát, napjainkra már 4563 étteremmel rendelkezik. A kínai éttermekben átlagosan ötven darab menü szerepel a kínálatban, köztük a jól ismert csirkeételekkel, illetve a kevésbé ismert helyi ételekkel, mint például a gombás saláta.

Sanders 1980. december 16-án hunyt el. Kentucky kormányzója azzal tisztelgett előtte, hogy minden állami épületen félárbócra engedték a zászlókat, összesen négy napig.

Pete Harman, aki Sanders barátja volt, alkotta meg a Kentucky Fried Chicken kifejezést. A jelmondat azonban, nem az ő ötlete volt, Harman erre külön bérelt fel egy embert.

Sanders nem kedvelte, hogy a csirkét bő olajban sütik, így serpenyőre váltottak, de ötlete se nem volt jó, se nem tartott sokáig. Tervei robbanásveszélyesek voltak és a csirke íze is megváltozott.

Mint már említettük, 1964-ben kétmillió dollárért vásárolták meg a céget és garantálták Sandersnek, hogy minőségellenőrként helye lesz az igazgatótanácsban, emellett pedig fizetést is kap, továbbá ő szerepel majd a reklámokban is.

A japánok is imádják a KFC-t. Mivel a karácsony náluk nem nemzeti ünnep, a KFC-nek van egy népszerű nyugati hagyománya a karácsonyi ételeket illetően, ami a Kentucky for Christmas nevet viseli. A menü azért különleges, mert pezsgőt is tartalmaz.

Az eredeti receptek 1940-ben készültek el.

1976-ban Sanders ezredes egy felmérés alapján a második legismertebb híresség lett.

2006-ban az 51-es sivatagban készült egy 87.500 négyzetméteres logó, ami az űrből is látható.

1991-ben azért váltott nevet az étteremlánc, mert rájöttek, hogy a fried, vagyis a sült szó negatív hatással van az eladásra. Azóta a KFC rövidítést használják.

A “Finger Lickin ‘Good” kínai nyelvre lefordítva rosszul hangzott, ugyanis azt jelentette, hogy ujjakat enni, így ezt a terméket is át kellett nevezni, legalábbis Kínában.

A népszerű márka napjainkban is rendkívül sikeres, folyamatosan nyílnak az újabb éttermek, bővül a kínálat, kielégítve ezzel a vásárlók minden igényét.