A mai világban szinte már az embereknek nem is kell semmiről dönteniük, mert a boltok, éttermek és egyéb helyek eldöntik helyettük, hogy mit kell enniük, vagy milyen ruhában célszerű járniuk. Például a legtöbb ruházati bolt, szándékosan teszi egymás közelébe a felsőket, cipőket és kiegészítőket, amivel arra sarkallnak, hogy kész is van a legújabb szetted, amiben szinte bárhol megjelenhetsz. A mai cikkünkben 5 fontos pszichológiai kísérletet hoztunk el, ami bebizonyítja, hogy több minden is közrejátszik a döntések meghozatalában.

Kísérlet a mogyoróval.

Richard Thaler tudós kitüntetést kapott, mert bizonyított egy elméletet. A férfi egy tál mogyorót tett ki egy baráti társaságnak, akik épp arra vártak, hogy kihozzák az italaikat és ételeiket. A vendégek pár percen belül elkezdték szépen lassan csipegetni a mogyorót. Egy idő után rájöttek, hogy ha ezt tovább eszik akkor nem fognak tudni később enni. Richard a konyhába vitte a mogyorót, majd a vendégek köszönetet mondtak neki, mert megszabadította őket a kísértéstől.

A tudósnak ez nagyon furcsa volt, ezért néhány egyetemi hallgatóval kísérletet tett. A csoport tagjai rövid időn belül rájöttek, hogy három választási lehetőségük van, vagy megeszik az összes mogyorót, vagy csak keveset esznek belőle, vagy egyáltalán nem esznek. Rájött, hogy az ilyen helyzetben nagyon nehéz racionális döntést hozni, ezért minél kevesebb lehetőség van, annál könnyebben választanak az emberek.

Kísérlet a lekvárral.

Sheena Iyengar kutató szintén végzett egy kísérletet, csak abban nem mogyoró volt, hanem lekvár. Az első napon 24 fajta lekvárból lehetett választani, a második napon viszont már csak 6-ból.

Első nap az emberek 60%-a kóstolta meg a termékeket, amiből csak 3%-uk vásárolt. A második napon viszont 40%-uk kóstolta meg, és 35%-uk vásárolt. A tanulmány során rájöttek, hogy minél kevesebb variáns van, annál könnyebb a döntés és annál nagyobb a valószínűsége, hogy vásárolni fognak az emberek.

Coca-Cola kísérlet

Egy amerikai tudós Reed Montague kísérletet végzett, amit saját lánya iskolai kutatása ihletett. Montague 67 embert vizsgált meg, hogy kiderítse melyik a jobb kóla a Pepsi vagy a Coca. A résztvevőknek mindkét kólából kellett inni, de fogalmuk se volt, hogy melyik melyik, mert a tudós nem árulta el. Az MRI felvételből az derült ki, hogy az agy azon része, ami az örömért felelős akkor vált aktívvá, mikor az önkéntesek a Pepsi kólából ittak.

Miután a tudós megmondta nekik, hogy melyik-melyik az eredmények 180 fokos fordulatot vettek, ugyanis egyre aktívabbá vált az agy, mikor a Coca-colát ízlelték meg.

A kísérlet eredményeiből a tudós arra a következtetésre jutott, hogy a viselkedési preferenciákat nemcsak a tudatos választás, hanem a tudatalatti kulturális attitűdök és a társadalmi sztereotípiák is meghatározhatják. Szóval, amikor választás elé kényszerülünk, akkor igyekezzünk olyan döntést hozni, ami a lehető legjobb a számunkra.

Kísérletezés a pattogatott kukoricával.

A Chicagói táplálkozási szakértő Brian Wansink kísérletet végzett 158 önkéntes segítségével, akik kis és nagy kiszerelésű pattogatott kukoricát kaptak mozi előtt. Azok, akik a nagyobb zacskót kapták, 33,6%-kal többet fogyasztottak belőle. A legérdekesebb, hogy állítólag egyik résztvevő sem szerette ezt a nasit.

A kísérlet ismét bebizonyította, hogy a rosszul meghozott döntések, amik negatív következményekkel járhatnak, gyakran telhetetlenséget okozhatnak. Ahhoz, hogy ettől meg tudjunk szabadulni a moziban például, kisebb kiszerelésű kukoricát kellene vennünk.

Kísérletezés fogyással.

Két közgazdász, John Romalis és Dean Karlan, nagyon okos módon próbálták elérni, hogy lefogyjanak. 10.000 dollárban fogadtak, hogy 9 hónap alatt 13 kilótól szabadulnak meg. Az a személy, aki nem éri el a célt kifizeti az összeget a másik félnek. Miután lejárt a 9 hónap, kiderült, hogy mindkettőnek sikerült elérnie a célt.

A kutatók úgy gondolják, ha az embernek van miért elérnie a céljait, akkor addig küzd míg el nem éri azt. Ha sok veszíteni valója van, akkor még jobban rákapcsol.

Te mit gondolsz ezekről?