2022 május 25 szerda
KezdőlapTech & Tudomány8 félelmetes dolog, amiről a légitársaságok mélyen hallgatnak

8 félelmetes dolog, amiről a légitársaságok mélyen hallgatnak

-

Ha a repülésről van szó, akkor mindig ki van hangsúlyozva, hogy statisztikailag az egyik legbiztonságosabb utazási forma. Természetesen ez így is van. Egyébként is…kinek lenne kedve 24 órákat vezetni, ha mindez másfél óra alatt megoldható repülőgéppel. Tény, hogy szorosan összezárva száz másik emberrel 11.000 méter magasan egy fapados kereskedelmi járattal minden, csak nem jó élmény. Ettől függetlenül manapság nevetségesen alacsony van lehetőségünk elcsípni egyes járatokat így pillanatok alatt leugorhatunk például Törökországba, ami autóval körülményes és sokáig tart. De vannak dolgok, amikről jobb ha nem tudunk és a légitársaságok mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez így is maradjon. Leírunk nektek pár példát.

Túlfoglalások: A légitársaságok általában több repülőjegyet adnak egyes járatra, mint ahány szék van a gépen. Ennek az az oka, hogy belekalkulálják a visszamondott, lekésett foglalásokat is. Alapvetően akkor termel hasznot egy járat, ha több mint 70%-os telítettségen van. Természetesen a legtöbb esetben vannak késők vagy olyanok, akik fennakadnak a biztonsági ellenőrzésen. De mi van akkor, ha mindenki megérkezik és nincs elég hely?! Ilyen esetben a légitársaság helyet biztosít egy másik járatra. Nyilván komoly kedvezmények fejében.

Üzemanyag: A repülőgépeken alapvetően annyi üzemanyag van, hogy az elérje a célját, illetve rossz körülmények esetén még a levegőben tudjon maradni 30-40 percig. Ennek két okból van jelentősége. Egyrészt baleset esetén kevesebb legyen a gyúlékony anyag, másrészről meg minél több üzemanyag van a gépben, annál nehezebb az. Minél nehezebb egy repülő, annál több üzemanyagra van szüksége az úton. Szóval gazdaságosabb, ha pontosan ki van számolva a szükséges üzemanyag és nem teli tankkal repültetik.

Csavarok: A repülőgépek szervizelésénél több százezer csavart távolítanak el és raknak vissza újra. Sok esetben nem kerül mindegyik vissza a helyére. Alapvetően ezzel nincs probléma. Voltak járatok, amik napokig repültek úgy, hogy 30-nál több csavar hiányzott belőle. A legfontosabb dolgokra azért ügyelnek a szerelők. Reméljük…

Mentőmellény: Vészhelyzet esetén egy rendkívül fontos eszköz lehet. Feltéve, ha megtaláljuk a helyén. Az utasok közkedvelt szuvenírje a repülés során. Rengeteget lopnak el belőle és a személyzetnek nincs kapacitása útról-útra minden ülés alatt ellenőrizni. 2009-ben a Hudson folyóba szálló US Airways 1549-es járatán összesen 33 utasnak volt mentőmellénye a 155-ből. A mentőmellények jelenléte egyébként is, inkább szellemi megnyugvást adnak nekünk. Még a tapasztaltabb utazók sem feltétlenül tudják pontosan, hogy kell felhelyezni és működésbe hozni, annak ellenére, hogy minden út előtt a személyzet bemutatja a használatát.

Alvó pilóták: Az európai szabályoknak megfelelően egy hosszabb út során a pilóták felváltva pihenhetnek, ellenben az amerikai szabályok szerint ez tilos. Ők rendszerint a pilótafülkében szundítanak egyet. Természetesen a robotpilóta teszi a dolgát, de az ördög sosem alszik.

Potyautasok: Alapvetően arra gondolnánk, hogy az utasok csomagjai között ruhákkal, piperefelszereléssel, szuvenírekkel van kitömve. Ezen kívül előfordulhatnak egzotikus állatok, elhunyt emberek és volt már példa transzplantációs szervekre is. Nyilván ezek a légitársaság tudtával és a megfelelő intézkedésekkel karöltve, de akkor is ijesztő lehet.

Ajtók: Feltűnt már valaha, hogy miért csukják be egyből a repülőgép ajtaját a beszállást követően? Még azon esetben is csukva van, ha a gépnek hosszú perceket kell még a kifutópályán várakoznia. Egyes légitársaságok attól a perctől fizetik az alkalmazottaikat, amikor az ajtó becsukódik és addig, ameddig ki nem nyitják. Emberek, pénzből élnek.

Oxigén: A személyzet minden út előtt gondosan bemutatja az oxigénmaszkok használatát. Először is tisztázzuk, hogy a repülőgépen nincs oxigéntartály, ugyanis az rendkívül gyúlékony. Egy kémiai reakció által kevernek ki nekünk a túléléshez szükséges oxigént, mely a legjobb esetben is maximum 15 percig elég. Szóval ne éljük bele magunkat. 🙂

Mit gondoltok? Írjátok meg kommentben a véleményeteket!

Ezek is érdekelhetnek