2022 május 24 kedd
KezdőlapEgészség9 egyszerű módszer, amivel megszabadulhatsz az emésztőrendszeri panaszoktól

9 egyszerű módszer, amivel megszabadulhatsz az emésztőrendszeri panaszoktól

-

Ha rendszeresen eszel káposztaféléket, akkor egy idő után görcsök és gázproblémák alakulhatnak ki. ez egy olyan cukor miatt történik, amit a gyomor egyszerűen nem képes megemészteni. Ennek ellenére, bizonyos jógapózok elvégzésével, illetve a bal oldalon történő alvással/fekvéssel képes lehetsz javítani a keringésen és az emésztésen. Ne feledd, hogy az érzelmi állapot is nagy mértékben befolyásolhatja az emésztést, ezért kerülni kell a stresszes helyzeteket, a szorongást. A mai cikkünkben 9 olyan egyszerű módszert mutatunk be neked, amivel megszabadulhatsz a kellemetlen emésztőrendszeri panaszoktól.

1, Aludj a bal oldaladon

A gyomor és a hasnyálmirigy a test bal oldalán helyezkedik el. Ezek mindegyike az emésztőrendszer szerves részét képezi. Sokan nem tudják, hogyha a bal oldalukon hajtják álomra a fejüket, azzal a korábban elfogyasztott étel könnyebben átjut a vékonybélbe. Viszont ez nem minden, ezen az oldalon való fekvés fokozza a hasnyálmirigy-enzimek felszabadulását, melyek az ételek lebontásáért felelősek. Végül de nem utolsó sorban ha ezen az oldalon alszol, csökken a gyomorégés kialakulásának esélye.

2, Egyél több rostot és erjesztett ételt

A rost tökéletesen alkalmas arra, hogy szinten tartsa a bélmozgást. A legtöbb rostban gazdag ételben kevés cukor, zsír és kalória van ezért egészségesek. A zab, illetve a gyümölcsök nagyon jó rostforrások. Viszont nemcsak rostban gazdag ételeket fogyaszthatsz, hanem erjesztetteket is. A joghurtok például probiotikumokat tartalmaznak, melyek olyan baktériumokat tartalmaznak, amik pozitív hatással vannak a beleidre. Leggyakoribbak a bifidobaktériumok és a tejsavbacilusok. Ezek mindegyike csökkenti az emésztési problémákát, így megakadályozhatják az irritábilis bél szindróma kialakulását is.

3, Kerüld a nehezen emészthető ételeket

A zsírban gazdag ételek, mint a sajtburger, sültkrumpli vagy pizza képesek több órán át eltelíteni, sőt akár puffadáshoz is vezethetnek. Ennek oka, hogy több ideőre van szükségük ahhoz, hogy megemésztődjenek. Olyan panaszokat is előidézhet, mint a gyomorgáz felhalmozódás, görcsök, emésztési zavarok kialakulása. Ezek a panaszok képesek befolyásolni az összepontosító képességedet. A probléma elkerülése érdekében, célszerűbb inkább gyümölcsöt, zöldséget és sovány húst fogyasztani.

Viszont egyes zöldségekkel is csínján kell bánni. A káposztafélék gázproblémákat okozhatnak, mivel raffinózt tartalmaznak. A raffinóz egy olyan komplex cukor, amit a gyomor nem tud megemészteni. A pirítós egyike azoknak az ételeknek, amelyek segíthetnek az emésztésben a benne lévő keményítő miatt.

4, Ülve egyél

Ha sétálás közben eszel, akkor akaratlanul is többet eszel a kelleténél. Ennek az az oka, hogy a gyomor idő előtt ki tud ürülni. Abban az esetben, ha ülve eszel, a vérkeringés normalizálódik és javulni kezd. Akár törökülésben is el lehet fogyasztani az ételt, mivel enyhül a szív körüli nyomás így lehetőség nyílik az étel megfelelő emésztésére.

5, A víz segít a székrekedésben

A víz segít lebontani az elfogyasztott ételeket, ezáltal pedig elősegíti a tápanyag felszívódást. Sokak szerint rossz dolog vizet inni étkezés közben, viszont ez nem igaz. A víz elősegíti az emésztést, valamint nagyon hasznos főleg akkor, ha székrekedésed van. Azok az emberek, akik szeretnének fogyni, fontos, hogy étkezés előtt igyanak ugyanis ez képes befolyásolni, hogy mekkora adagot tudnak megenni.

6, Próbálj ki különböző jógapózokat

A jóga jótékony hatással van a keringésre, így napi 15 perec gyakorlat még az emésztőrendszert is pozitívan befolyásolhatja. A Marichyasana póz (lásd 1. kép) segít az esszenciális tápanyagok felszívódásában, stimulálja a hasi szerveket, például a májat, veséket, ezen kívül pedig nyugtatja az elmét is.

Az Uttanasana póz (lásd 2. kép) a másik olyan gyakorlat, ami sok előnnyel jár. Például serkenti az emésztőszervek keringését, illetve a test számára is pihentető. Tökéletesen alkalmas reggeli gyakorlat elvégzéseként, viszont ügyelni kell arra, hogy közvetlenül étkezés után ne végezd el őket!

7, Egyél mindennap nagyjából ugyanabban az időben

Ezzel képes leszel beállítani a belső órádat. A test pontosan fogja tudni, hogy mikor kerül sor az emésztésre. A szabálytalan étkezés számos egészségügyi kockázattal jár, ilyen például a plusz kilók szerzése. Ha az időbeosztásod miatt túl elfoglalt vagy próbáld meg időben elkészíteni az ételeidet, s ugyanabban az órában enni a munkahelyeden.

8, Meditálj és irányítsd a stresszt

Ha stresszes vagy a test érzi a nyomást és lelassítja az emésztést. Ennek eredményeként olyan problémák merülhetnek fel, mint puffadás, hasi görcsök, emésztési zavar esetleg székrekedés. Viszont ennek van egy ellenkező hatása is, ami olyan tünetekben mutatkozik meg, mint felgyorsult emésztés és gyakori ürítés.

Amennyiben nagyfokú stressznek van kitéve az étvágy képes nőni illetve csökkenni. Fontos megjegyezni, hogy egyik sem tesz jót az egészségnek, ezért fontos, hogy olyan kiegészítő tevékenységet végezz, mint a meditálás. Semmi esetre se próbálj Wonder Woman, vagy Superman lenni, mert az egészség mindennél fontosabb.

9, Próbáld ki a 4-7-8 légzési módszert

Sokan nem is gondolnák, hogy lehet kezelni az étkezés utáni sóvárgást azzal, hogy javítod az alvás minőségét, csökkented a szorongást, és kordában tartod az érzéseidet. Mindössze annyit kell tenned, hogy 4 másodpercig belélegzel, 7 másodpercig bent tartod és 8 másodperc alatt kifújod. Ezt összesen 4 alkalommal kell egymás után csinálni.

Ezen kívül érdemes figyelni a test jelzéseire is. Ha olyan tüneteket tapasztalsz, mint a hasi görcsök, gyomorfájdalom, súlyos puffadás, akkor mindenképp konzultálj az orvosoddal.

Hasznosnak találtad a cikket?

Ezek is érdekelhetnek