Amikor beugrunk valahova egy sütire, vagy éppen vásárolni megyünk, mindig előre tudjuk, hogy mit szeretnénk. Ám előfordul, hogy néha olyan dolgokat is megveszünk, amit nem tudunk mire vélni. Ebben az esetben nagy valószínűséggel hatással volt ránk egy jól működő marketingtrükk.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a 10 legelterjedtebb ilyen trükköt, amikkel minden bizonnyal már találkoztál, csak még nem tudsz róla.
1. „Divatos” termékek
A jól bevált, klasszikus termékeknek egy idő után meg kell újulniuk. Tipikus példa erre a muffin és a cupcake esete, amikor is a muffinból kiindulva, egy alig eltérő recepttel és „díszes” külsővel született meg a cupcake.
2. Az „összehasonlításos” trükk
Amikor azt szeretnék, hogy a vásárlók egy drágább terméket vegyenek meg, egy jól bevált trükköt alkalmaznak: az adott termék mellé egy nála jóval drágábbat raknak, hogy leendő vásárló könnyen össze tudja hasonlítani vele. Ezután már nem is fog olyan drágának tűnni.
3. Valami szokatlan érdekesség a termékkel kapcsolatban
Jó példa erre a Milky Way ’90-es évekbeli reklámja, amikor is egy csokit raktak egy pohár tejbe. Fura, nem? De! 🙂 Mégis, pont emiatt mind a mai napig emlékszünk rá.
4. Az emberi lustaság valószínűsítése
A marketingesek tudják, hogy sokszor vagyunk lusták. Remek példa erre az ásványvíz: ha kötegelve van, nagy valószínűséggel nem fogsz szórakozni vele, hogy kibontsd, mert hát „úgyis elfogy” – gondolod ilyenkor magadban.
5. A pszichológia használata
– Már teljesen ráállt a szemünk a nagy piros árcédulákra, hiszen tudjuk, hogy az a termék épp akciós. Még akkor is ezt gondoljuk, ha valójában az eredeti árát emelik így ki.
– A minél nagyobb kosár pedig arra ösztönzi a vásárlót, hogy még-még pakoljon, hiszen fér még bele.
– A kis járólapok miatt lassabban mennek a vásárlók, ugyanis jobban zörög a kocsi kereke, ami zavaró, ezért lelassítanak.
6. Kétszer annyi eladás, erőfeszítés nélkül
Észrevetted már, hogy sok reklámban két darabot mutatnak az adott termékből? Emiatt sokan azt gondolják, hogy kettesével kell fogyasztani és így jóval több is fogy belőle.
7. Kevésbé időtálló termékek készítése
Még 1957-ben a Henckels nevű cég olyan burgonyahámozót készített, ami annyira jó volt, hogy csak egyszer kellett megvenni. Nyilván nem kell kifejteni, hogy ez miért nem jó a gyártóknak. 🙂 Ezért sokszor olyan termékeket készítenek, ami belátható időn belül tönkremegy.
8. Elismerés és tekintély hozzáadása a termékhez
A gyártók mindig szeretnék felhívni a figyelmet a termékükre. Erre tipikus trükk, hogy arról tájékoztatnak, hogy a termékben valamilyen egzotikus virág- vagy növénykivonat van – amiről persze sosem hallottunk, arról pedig nem is beszélve, hogy az égvilágon semmilyen hatása nincs. Vagy, hogy „Párizsban minden egyes fodrász ezt ajánlja”… és a hasonlók.
9. Az ugyanolyan termék szándékos áremelése
Annak ellenére, hogy például a nőknek szánt bizonyos termék csak színében tér el a férfiakétól, jó néhány százalékkal drágább. A „jelenség” neve: „rózsaszín adó” és amiatt van, mert tudják, hogy a nők biztosan azt fogják megvenni.
10. Félrevezető termékek
A gyártók gyakran trükköznek az összetételekkel. Tipikus példa erre, hogy az egyik chips márka termékeiben csak 42% burgonya van, mégis burgonya chips-nek van kikiáltva. Vagy a sajtok esetében is ugyanez a helyzet: annak ellenére, hogy csak 51% az adott termék sajttartalma, mégis sajtnak hívjuk.