Világszerte nagy harcot vívunk a koronavírus-járvány ellen, ám karácsony közeledtével az országok kormányai elgondolkodnak azon, hogy lazítsanak-e a korlátozásokon. Természetesen mindenkinek be kell vásárolnia, de a tömegeket jobb lenne elkerülni. Erre alkalmasak lehetnek a webshopok, viszont nagy kérdés, hogy időben megérkezik az ajándék. Nagy valószínűséggel ugyanis a csomagküldő szolgálatok rendkívül túlterheltek lesznek.

Lengyelországban a Jog és Igazságosság egyik politikusa azt javasolja, hogy belépődíjak szedésével korlátozzák a bevásárlóközpontokba látogatók számát. Úgy véli, erre nagyon is szükség van az ünnepek előtt, ugyanis a járvány elleni küzdelem miatt nem feledkezhetünk meg arról, hogy a karácsonyi készülődés sem okozhat tömegeket az ilyen helyeken.

Lengyelországban már 2020. november 28-án megnyíltak a bevásárlóközpontok és az emberek megrohamozták a boltokat. Az IKEA például zsúfolt volt Krakkóban és Varsóban is. A tömeg pedig nem oszlott fel a reggeli óráktól egészen a zárásig. Ez pedig hatalmas fertőzésveszélyt jelent mindenkire nézve.

Semmi kétség, hogy a vásárlási láz összefügg az ünnepek közelségével és a lakóhelyek elhagyásának szükségességével. Bartosz Kownacki, a PiS országgyűlési képviselője szerint muszáj korlátozni a bevásárlóközpontokba belépő emberek számát. A politikus közösségi oldalán osztotta meg véleményét, miszerint magas belépődíjakra lenne szükség ahhoz, hogy csökkentsék a vásárlók számát.

Kownacki szerint sokan csak nézelődni és szórakozásból járnak a bevásárlóközpontokba, plázákba és ezt ki lehetne küszöbölni azzal, ha személyenként belépő díjat szednek. Így biztosan csak azok mennének vásárolni, akiknek valóban ez a céljuk. Javaslata szerint száz lengyel zloty-t, azaz körülbelül nyolcezer forint értékű belépőjegyet szednének. Az emberek felháborodását elkerülendő, ezt a pénzt vissza is kapják, ha távozáskor bemutatják a vásárlásokat igazoló nyugtát vagy számlát.

Bár irreálisnak tűnik, hogy az emberek jegyet vegyenek azért, hogy vásárolhassanak, de csak így előzhető meg, hogy hatalmas tömegek gyűljenek össze a legnagyobb bevásárlóközpontokban. Az üzletek tulajdonosai igyekeznek betartani a szabályokat, de ehhez a vásárlók hozzáállására és segítségére is szükség van. Lengyelországban egy száz négyzetméter alapterületű eladótérben tíz négyzetméterenként legfeljebb egy fő megengedett, míg a száz négyzetméternél nagyobb létesítményekben tizenöt négyzetméterenként legfeljebb egy fő tartózkodhat.