Belegondoltunk már abba, hogy bizonyos kifejezések mennyire megszokottak a hétköznapi nyelvben, annak ellenére, hogy helytelenül fejezzük ki magunkat? Lássunk egy példát: „Légy szíves Photoshoppold át ezt a képet rólam” -mondjuk. Pedig, ha helyesen akarnánk kifejezni magunkat, akkor azt mondanánk, hogy légy szíves szerkeszd át a fotómat egy képszerkesztővel. Valóban furcsán hangzik a második változat, de mégis az a helyes. Miért? Mert a Photoshop az egy termék neve, nem pedig az eljárás, amit véghez szeretnénk vinni. Azért érdekes ez, mert csak bizonyos termékek esetén használjuk a cég nevét az eljárás beazonosítására. Nem minden esetben helyes. Nem mondhatjuk azt, hogy kérlek Suzuki-zz el a munkahelyemre, mert esik az eső.
Mutatunk erre pár példát.
Linóleum
Széles körben ismert burkolóanyag. Ha linóleumról beszélünk, mindenki számára egyértelmű, hogy miről van szó. Frederick Walton találta fel. 1855-ben Walton észrevette, hogy a megszilárdult lenmagolaj helyettesítheti a műanyagot. 1864-ben megalapította a Linoleum Manufacturing Company-t nem messze London-tól. Azért linóleum a neve, mert a latin „linum” -len és az „oleum” – olaj szavakból áll össze. Az angolok kezdetben szimplán padló burkolatnak hívták, de körülbelül 14 évvel a cég alapítása után már mindenhol, mindenki Linóleumnak hívta a hasonló szerkezetű anyagot, annak ellenére, hogy mások is elkezdték a gyártást. Ennek persze Frederick nem különösebben örült és beperelt egy céget, akik ugyanúgy linóleumként nevezték a terméket. Fred pert vesztett, ugyanis nem védette le a terméket.
Frizbi
Szinte mindenhol frizbinek nevezik ezt a játékot. A neve onnan ered, hogy a Yale egyetem hallgató pitéstálakat dobáltak egymásnak a szünetekben. Akkoriban népszerű volt a Frisbie pite. Ennek a tányérjait dobálták. A Wham-O nevű cég levédette a korong alakú játékot és már „Frisbee” néven, mivel már annyira népszerű volt ez az elnevezés a diákok körében. Egy betűt kicseréltek a nevében, hogy ne legyen összetűzés a pités céggel.
Chupa Chups
Rengeteg országban nevezik ezt a fajta nyalókát Chupa-chups-nak. Ez a spanyol Chupa-Chups cég után kapta a nevét és így is maradt meg a köztudatban.
Termosz
A termosz egy kettős falú edény, aminek a két fala között vákum van. Tulajdonképpen egy üveg, az üvegben, mely csak a nyílásainál érintkezik. Mivel a falak között nincs levegő, ezért nincs, ami segíteni a hő áramlását. Ennek hála a benne tárolt dolgok rendkívül sokáig képesek megtartani a hőmérsékletet. Reingold Burger, egy német üvegkészítő találta fel. A görög therme szó alapján nevezte el, ami forróságot jelent. 1904-ben megalapította a Thermos céget. Azóta minden terméket, ami ezen az elven működik termoszként nevezünk.
Dzsip
Ez tulajdonképpen egy erős motorral felszerelt, terepjáró gépkocsi. Több neve is van. „összkerekes”, „terepjáró”, „SUV”. Igazából maga a dszip szónak nincs semmi értelme. A második világháborúban a katonák kezdték el dzsipnek hívni ezt a fajta terepjárót, aminek a hivatalos elnevezése Willy féle könnyű, katonai járműként volt. Joe Fraser volt a Willys-Overland elnöke 1939 és 1944 között. Ez egy autóipari vállalat volt, ami a becenév okán 1943-ban végül levédette a Jeep szót. Azóta az összes terepjárót Nagy-Britanniától egészen a Szovjetúnióig, mindenhol dzsipnek hívjuk.
Diktafon
A Dictaphone egy amerikai cég volt, melyet Alexander Bell alapított és hangrögzítőket készített. Valamiért így ragadt a köztudatba és minden hangrögzítőre „diktafon”-ként hivatkozunk.
WD-40
A WD 40 egy kenőolaj és vízkiszorító spray. Ez itt egy kicsit kakukktojás lesz, ugyanis valójában a San Diegó-Rocket Chemical Company gyártotta, de mivel ez lett a fő termékük, és mindenki WD-40-ként emlegette, így a cég később megváltoztatta a nevét WD 40-re.
Mit gondoltok? Tudtok még hasonlókat? Írjátok meg kommentben!