Egyes sajtok is tovább bírják…
Kezdjük úgy, hogy az autókba való üzemanyag keletkezése úgy 360 millió évvel ezelőtt kezdődött. Azelőtt, hogy az első dinoszauruszok a Földön vándoroltak volna. Tekintettel arra, hogy ennyi ideig bírta, pech az ilyen rövid lejárati idő.
Mennyi a benzin szavatossági ideje?
„Alvó állapotban” hagyva a jármű tankjában, akár négy héten belül lejárhat. Megfelelő tárolással ez némileg meghosszabbítható. Kannákban tárolt üzemanyag esetén ez három-hat hónapot jelent. Üzemanyag-adalékok használatával nagyjából három évig eltartható, optimális körülmények között.
Miért romlik meg a benzin?
A cucc, amit az autó üzemanyagtartályába pumpál, egészen más anyag, mint a kőolaj, amelyet néhány százmillió évvel azután, hogy az algák elpusztultak, kiszivattyúztak a Földből. Persze a legalapvetőbb elgondolás szerint ez ugyanaz: különböző tömegű szénhidrogének keveréke, amelyet elégetve energiát lehet nyerni.
Azonban ez és a benzinkút között jó néhány fontos változáson megy keresztül. A nehezebb szénhidrogéneket kivonják, így az üzemanyag paraffinok (alkánok), olefinek (alkének) és cikloalkánok (naftének) keverékeként marad meg; a szennyeződéseket, például a ként, eltávolítják a finomítási folyamat során; és olyan anyagokat adnak hozzá, mint az etanol, rozsdagátló szerek és egyéb, a jármű teljesítményét javító anyagok.
Néhány ilyen adalék problémát okozhat a maradék gázzal. Etanol, kezdetnek: magas oktánszámának, valamint állítólagos képességének köszönhetően kismértékben csökkenti a fosszilis tüzelőanyag-használó autók szénlábnyomát. Ugyanakkor hidrofil is – szeret megkötni a vizet –, ami komoly problémákat okozhat az autóban.
Aztán ott vannak az olefinek. Mint két szénatom között kettős kötéssel rendelkező szénhidrogének, ezek a molekulák különösen érzékenyek az oxidációnak nevezett folyamatra – reakcióba lépnek a levegő oxigénjével, csúnya gumiszerű szilárd anyagot hozva létre, amely elakadhat az autó motorjában.
A problémák későn jelentkeznek és szinte láthatatlanul. Akkor vesszük észre, amikor a motorhiba-lámpa kigyullad a műszerfalon. Szabálytalan az üresjárat, vagy romlik a motor teljesítménye.