Felmerül a kérdés, hogy miért döntöttek az amerikai hatóságok egy New York-tól Észak-Karolináig és Georgia-ig tartó óceáni metrólerakó létrehozásáról? Vajon kinek származik ebből haszna?
Az óceánokba kerülő tárgyak túlnyomó többsége haszontalan szemétként végzi, amit a tengeri élőlények, például a halak, elfogyasztanak. A műanyag, az ipari hulladék és a szennyvíz tartalma mind-mind a tengeri élőlények szervezetébe kerülhet, és ezzel együtt az emberekébe is.
Ezért is érdekes, hogy az amerikai hatóságok miért döntöttek egy New Yorktól Észak-Karolináig és Georgiáig tartó óceáni metrólerakó létrehozásáról.
Vajon kinek származik ebből haszna?
Metrókocsik az óceánban
Kevesen tudják, hogy New York régi metrókocsijait az óceánba dobják. A szakemberek eltávolítják a berendezéseket és minden veszélyes anyagot a kocsikról, majd a már kibelezett vagonokat hatalmas hajókra rakják, és elszállítják az óceáni lerakókhoz.
New York városa több mint 2500 darab régi metrókocsit süllyesztett már az Atlanti-óceánba, hogy mesterséges zátonyokat hozzanak létre. Az ötlet először akkor merült fel, amikor az MTA szembesült azzal a problémával, hogy a hatvanas években gyártott nagy szerelvényparkot ideje lecserélni. A vagonok gyártása során azbeszttartalmú anyagokat használtak, ami ellehetetlenítette a hagyományos módon történő ártalmatlanítást.
Az óceáni metró program sikere
Laboratóriumi vizsgálatok szerint az azbeszt csak levegővel érintkezve káros, míg a vízben elveszíti káros tulajdonságait. Bár nem mindenki ért egyet ezzel, a kormány engedélyt adott a projektre, és a vagonokat elkezdték dobálni az óceánba. A 2000-es évek eleje óta már 2580 vagontól szabadult meg a város.
New York több mint 12 millió dollárt takarított meg azzal, hogy a szerelvényeket a vízbe dobta. New Jersey-től egészen Georgia államig helyeztek el vagonokat az óceán fenekén. Delaware partjaitól 26 mérföldre található egy „Rendőr” nevű mesterséges zátony, melyet 214 darab vasúti kocsiból, 86 darab harckocsiból és egyéb páncélozott járműből hoztak létre.
Mesterséges zátonyok hatása
A mesterséges zátonyok létrehozására olyan helyeken van szükség, ahol nincsenek kemény sziklák a fenéken. A puhatestűek és más kisebb méretű víziállatok előbb-utóbb úgy kezdenek viszonyulni az idegen tárgyakhoz, mint a természetes zátonyokhoz. Ezek az állatok ide vonzzák a nagyobb faunát, mint a halakat, a tengeri csillagokat és sok más élőlényt, így szépen lassan egy új ökoszisztéma alakul ki.
A természetes zátonyokat, például a korallokat tengeri dzsungelnek vagy óceáni kertnek nevezik, hiszen számos egyedülálló tengeri állatfajnak nyújtanak menedéket és túlélési lehetőséget. Az óceáni metró program sikeresnek bizonyult, mivel a halállomány megnőtt, ami ösztönözte a halászatot.
Az új generáció problémái
Azonban néhány éve megszüntették a programot, mivel az új metrókocsik túl sok műanyagot és üvegszálas alkatrészt tartalmaznak, amelyek nem alkalmasak mesterséges zátonyok létrehozására. A fémből épült eszközök, járművek és gépek sokkal alkalmasabbak az óceáni telepítésre.
Egyéb mesterséges zátonyok a világban
Nem csak Amerikában hoztak létre mesterséges zátonyokat. Törökországban például egy hatalmas Airbus A330-as repülőgépet süllyesztettek el, hogy mesterséges zátonyt hozzanak létre belőle, és búvárokat csalogassanak a környékre.
Az Egyesült Államok haditengerészetének egyik régi repülőgép-hordozóját, az USS Oriskany-t is mesterséges zátonnyá alakították, ami ma otthont ad számos tengeri élőlénynek.
A gumiabroncsok kudarca
Nem minden anyag alkalmas azonban mesterséges zátonyok kialakítására. A Floridában létrehozott Osborn zátony például kudarcnak bizonyult, mivel az óceánba dobott gumiabroncsok gyorsan szétváltak, és jelentős kárt okoztak a tengeri ökoszisztémában.
A mesterséges zátonyok globális hatása
A mesterséges zátonyok létrehozásának globális hatása széleskörű és sokrétű. A sikeres projektek, mint a New York-i metrókocsik vagy a török Airbus, pozitív példái annak, hogyan lehet az elavult eszközöket újrahasznosítani és környezetbarát módon hasznosítani. Az ilyen kezdeményezések nemcsak a tengeri élővilág számára teremtenek új élőhelyeket, hanem hozzájárulnak a turizmus fellendítéséhez és a helyi gazdaságok erősítéséhez is.
A mesterséges zátonyok jövője
Ahogy a technológia és a környezettudatosság fejlődik, úgy a mesterséges zátonyok létrehozásának módszerei is finomodnak. A jövőben várhatóan több kutatás és innováció fog irányulni arra, hogy még hatékonyabb és fenntarthatóbb megoldásokat találjanak a mesterséges zátonyok kialakítására. Az új anyagok és technológiák lehetővé tehetik, hogy még nagyobb és komplexebb zátonyrendszereket hozzanak létre, amelyek még több faj számára nyújthatnak menedéket.
Összegzés
Az óceáni metró program és más mesterséges zátonyok létrehozása számos pozitív hatással járhat, ha megfelelően megtervezik és kivitelezik azokat. A mesterséges zátonyok nem csak a halállományt növelhetik, hanem új ökoszisztémákat is létrehozhatnak, és népszerű turisztikai látványosságokká válhatnak. Azonban a sikertelen kísérletek, mint a gumiabroncsok zátonya, rámutatnak arra, hogy mennyire fontos a körültekintő tervezés és a megfelelő anyagok kiválasztása.
Az óceánok védelme és a fenntartható fejlődés érdekében elengedhetetlen, hogy továbbra is új és innovatív megoldásokat keressünk, amelyek nemcsak a környezetet védik, hanem gazdasági és társadalmi előnyökkel is járnak. A mesterséges zátonyok létrehozása csak egy példa arra, hogyan lehet a hulladékot hasznosítani és újraéleszteni a természet szolgálatában.
További cikkeinkért az Érdekes kategóriából kattints ide!