Komoly szigorítás érkezhet a műszaki vizsgák terén is. Az sem kizárt, hogy évente kell majd újítanunk.

Európai Bizottság átfogó reformokat javasolt a járművek műszaki vizsgáztatására és nyilvántartására vonatkozóan, amelyek célja a közúti biztonság növelése, a környezetvédelem erősítése és az uniós tagállamok közötti adatcsere javítása.
Főbb javasolt változások
1. Műszaki vizsgák gyakoriságának módosítása
- Személyautók és kisteherautók: Az első forgalomba helyezést követően négy év múlva kell először műszaki vizsgára vinni, majd ezt követően kétévente.
- Különleges használatú járművek: Taxik, mentőautók, buszok és teherautók esetében évente kötelező a vizsga.
- Kivételes esetek: A tagállamok mentességet adhatnak veteránautóknak, diplomáciai járműveknek, mezőgazdasági és erdészeti gépeknek, valamint olyan járműveknek, amelyeket kizárólag kis szigeteken használnak.

2. Valós fogyasztási adatok gyűjtése
- A 2021-től nyilvántartásba vett hagyományos és hibrid autók esetében a műszaki vizsgák során rögzítik a valós üzemanyag-fogyasztást, míg a villanyautóknál az energiafogyasztást.
- Az autósok dönthetnek úgy, hogy megtiltják ezen adatok gyűjtését.
- A begyűjtött adatokat a vizsgaállomás továbbítja a közlekedési hatóságnak, majd évente egy uniós nyilvántartásba kerülnek.
3. Elektronikus járműnyilvántartás
- A tagállamoknak kötelező elektronikus adatbázist vezetniük minden járműről, amelyhez a vizsgáztatók is hozzáférhetnek.
- Ez megkönnyíti a tagállamok közötti információcserét, például ha egy ország hatósága egy másik országban bejegyzett autó jogállása iránt érdeklődik.

4. Motorkerékpárok vizsgáztatása
- Az Európai Parlament javasolja, hogy minden motorkerékpárra, beleértve a 125 köbcentiméter alattiakat is, terjesszék ki a kötelező időszakos műszaki ellenőrzést.
- Különösen a nagy futásteljesítményű, például csomagszállításra vagy taxiként használt motorkerékpárok esetében lenne indokolt a gyakori ellenőrzés.
5. Vizsgaközpontok és vizsgáztatók követelményei
- Az új szabályozás meghatározza a műszaki vizsgaközpontokkal szembeni technikai elvárások minimumát, valamint a vizsgáztatók képzettségi követelményeit.
- A vizsgák során a járművek biztonsági előírásainak teljesítése mellett a környezetre gyakorolt hatást is ellenőrzik.

A reformok céljai
- Közúti biztonság növelése: Csökkenteni a műszaki hibákból eredő balesetek számát.
- Környezetvédelem erősítése: A valós fogyasztási adatok gyűjtésével és a szennyező járművek kiszűrésével.
- Adatcsere javítása: Az elektronikus nyilvántartások és az uniós szintű adatmegosztás révén.
- Egységes szabályozás: Az uniós tagállamok közötti harmonizáció elősegítése.
Ezek a javasolt változások várhatóan jelentős hatással lesznek az autótulajdonosokra, a vizsgaközpontokra és a közlekedési hatóságokra egyaránt. A reformok célja, hogy a közlekedés biztonságosabbá és környezetbarátabbá váljon az Európai Unióban.
Mit gondoltok? Írjátok meg a véleményeteket kommentben!