2025 március. 16 vasárnap.
KezdőlapHírekÚj tábla az EU utakon. Ha nem ismered, bírságot kaphatsz

Új tábla az EU utakon. Ha nem ismered, bírságot kaphatsz

- Hirdetés -

Új tábla jelent meg a közutakon. Mit jelent a fehér rombusz kék alapon, és milyen korlátozásokat von maga után?

Évek óta felmerülnek kérdések és kétségek azzal kapcsolatban, hogy a törvény képes-e lépést tartani az autóipar dinamikus fejlődésével. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kerülne sor a szabályozásnak az autóiparban gyorsan változó új valósághoz való igazítására. Új szabályokat és jelzéseket vezetnek be, erre Franciaország jó példa.

- Hirdetés -

Ha jártál idén a francia autópályákon, akkor észrevehettél egy új útjelző táblát, amely más európai táblákhoz képest egészen szokatlannak tűnik. Ez egy fehér rombusz, kék alapon, bár amikor a jelet világító táblákon tüntetik fel, csak a rombusz jelenik meg.

De mit is jelent valójában ez a tábla?

Nagyobb figyelmet igényel mostantól egy franciaországi autós utazás. A francia közutakon ugyanis új tábla jelent meg, aminek célja annak ösztönzése, hogy ne egyedül használjuk az autónkat. Aki mégis így tesz, annak érdemes lesz figyelnie!

- Hirdetés -

Az új tábla korábban Lyonban, Grenoble-ban és Strasbourgban már használatban volt, most azonban Franciaországra kiterjesztették a használatát. A kék tábla egy külön sávot jelez, amely bizonyos közlekedők számára van fenntartva – például a telekocsik, a buszok és az elektromos autók használhatják az így jelölt sávokat.

A tábla által jelölt sávot vagy sávokat a következő esetbe lehet használni:

- Hirdetés -
  • ha legalább két utassal rendelkezik a jármű (beleértve az utassal rendelkező motorkerékpárokat is)
  • ha zéró kibocsátású matricával ellátott járműről (például elektromos autók) van szó
  • ha taxival hajtanak be (akár utasok nélkül is)
  • és természetesen a buszok vagy más tömegközlekedési eszközök is igénybe vehetik az ilyen sávokat.

Miért vezettek be ilyen korlátozásokat?

A francia kormány új szabályozás bevezetésével az utazás ökológiai megközelítését kívánja előmozdítani. Itt nem csak a tömegközlekedésről vagy az elektromos autókról van szó, hanem a telekocsiról is, vagyis arról a jelenségről, amikor egy személy autóval elvisz másokat, például munkába vagy iskolába ugyanabba az irányba.

Franciaország célja, hogy népszerűsítse és megismertesse az embereket a telekocsival , és előnyöket biztosít azoknak, akik úgy döntenek, hogy ezt a lehetőséget választják. A „France Bleu” rádió által közölt adatok szerint 10 otthonról munkahelyre történő utazásból 8 egyedül történik, és a telekocsi csak 3%-át teszi ki. A cél az, hogy ezt a mutatót legalább 9%-ra növeljék. 2027-ig.

Az új szabályozások és jelölések első tesztelésére már 2020-ban sor került , de mostanra a francia médiajelentések szerint egyre gyakrabban jelennek meg új táblák. Először Lyonban és környékén, Grenoble-ban és Strasbourgban, most pedig Párizsban, Rennes-ben és Nantes-ban kezdenek megjelenni.

Sokba kerül, ha valaki nem ismeri

Az új szabályozás célja a környezetterhelés csökkentése. Ezt az utakon közlekedő járművek számának csökkentésével kívánják elérni a telekocsik és a tömegközlekedés használatának kiterjesztésével.

A rendelet megsértése 135 eurós pénzbírsággal sújtható. A sofőröknek, akik a fenti kritériumokon kívül használják a sávot, ennyit kell fizetniük lebukás esetén. A szabályok megsértését vagy rendőri ellenőrzések, vagy speciális radarberendezések észlelik.

Népszerű bejegyzések