2022 május 21 szombat
KezdőlapÉrdekességekSokunkban felmerül a kérdés, miért nincs ejtőernyő az utasszállító repülőgépeken?

Sokunkban felmerül a kérdés, miért nincs ejtőernyő az utasszállító repülőgépeken?

-

Akik félnek a repüléstől, azoknak teljesen kézenfekvő kérdés lehet az, hogy miért nincs az utasszállító gépeken ejtőernyő, na és persze pont annyi, amennyi utas van a fedélzeten. Ha bármi probléma adódna semmilyen menekülési lehetősége nincs az utasoknak, így senki nem tudna kiugrani a zuhanó repülőből.

Egyszerű válasz lehetne, hogy az ejtőernyőzés korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek külső szemmel tűnik. Nem úgy működik, hogy a hátunkra kapunk egy zsákot, megrántunk egy madzagot és landolunk a földön, ahol a mentőcsapatok már felkészülten várnak ránk.

Most sorra vesszük az okokat, hogy miért nem is olyan egyszerű ez a kérdés.

Az utazási magasságon nincs elegendő levegő

Abban az esetben, ha valaki ejtőernyővel ugrik, azt először is nem egy túl gyorsan közlekedő, kis gépből teszi. Ez az ugrás maximum 4500-5000 méteres magasságból indul. Ezzel szemben azonban az utasszállító gépek több, mint 10000 méteres magasságban közlekednek, méghozzá nagy sebességgel, körülbelül 900-1000 km/h órával. Ebben a magasságban már rendkívül ritka a levegő, így ha valaki ki is ugrana, akkor oxigénpalackra lenne szüksége. Emellett pedig további veszélyt jelentene a repülő sebessége is, ugyanis egy ilyen ugrás alkalmával biztosan nem úsznánk meg komoly sérülések nélkül.

Ejtőernyőzni nem könnyű dolog

Nem a világ legbonyolultabb dolgáról beszélünk ugyan, de előképzettség és eligazítás nélkül nem valószínű, hogy bárkinek is sikerülne, főleg, ha az illető még stresszhelyzetben is van. Első alkalommal amúgy is tapasztalt ejtőernyőshöz erősítve ugorhat bárki, még akkor is, ha előtte részt vett a felkészítésen, ami legalább fél óra. Tehát, pánikhelyzetben bármit is mondanának nekünk, lehetetlen lenne megjegyeznünk az ejtőernyő használatát és elvégezni az előkészületeket.

Előre eltervezett körülmények

Az ejtőernyőzés alapszabálya, hogy minden ugrás előre megtervezett és biztonságos körülmények között történik. Ha egy utasszállítónyi pánikba esett ember próbálna kiugrani a gépből anélkül, hogy tisztában lenne a pontos földrajzi hellyel és az időjárással, biztosan eluralkodna a káosz.

Ennek tetejében pedig ezeket a gépeket nem arra találták ki, hogy emberek ugráljanak ki belőlük.

Azt pontosan tudjuk, hogy a beszállítás sem rövid idő, azt viszont, hogy egy zuhanó repülőgépből, pánikolva és oxigénmaszkkal ugráljanak ki emberek, lehetetlen lenne gyorsan elvégezni, még akkor is, ha minden vészkijáratot kinyitnának. Ha valaki menet közben kiugrana a repülőből, majdnem teljesen biztos, hogy a szárnyakhoz vagy a gép farkához csapódna, amellyel halálos sérüléseket szerezne.

Az ejtőernyők sok helyet foglalnának és drágák is

Ha az előbbi okok még nem lennének elegek, akkor gondoljunk csak bele, hogy mennyi helyre lenne szükség az ejtőernyők tárolásához. Maga az ernyő, a sisak, a szemüveg és az egyéb kellékek miatt nem maradna hely még a kézipoggyászok számára sem. Becslések szerint az ejtőernyők körülbelül 3600 kg plusz súlyt jelentenének, ami pedig nem megfelelő, hisz a gépek súlya meg van határozva, tehát a bőröndök számát kellene csökkenteni ahhoz, hogy minden felszerelés elférjen. Ezzel együtt pedig a jegyárak is megemelkednének, hiszen a társaságok költsége is megnőne.

A szakemberek szerint nagyon csekély az esélye annak, hogy akár egy ember életét is megmentené az ejtőernyő, ha egy hatalmas utasszállító repülőgép zuhanni kezdene.

Ezek is érdekelhetnek