Az autózás már évtizedek óta a mindennapi életünk része. Az egyik legnagyobb félelmünk az, ha elindulunk valahova majd útközben megáll az autónk. Rettentő bosszantó és koránt sem veszélytelen. Sokan egyből kezdik magukban matekozni a horribilis javítási összegeket, amik mindig a lehető legrosszabbkor jönnek. Ugyanakkor van egy másik gond is. Rosszkor, rossz helyen leálló kocsi zavarhatja a többiek közlekedését is és mi is ki vagyunk téve a mellettünk száguldozó forgalomnak. Teljesen védtelenek vagyunk ilyenkor és ha egy másik autós figyelmetlen, vagy nem vesz észre időben minket, akkor akár halálos balesetek is bekövetkezhetnek. Erre van kitalálva a vészvillogó, vagy más néven elakadásjelző.
Az elakadásjelző 1951-ben lett kitalálva. Ekkoriban állapították meg a villogás sebességét, valamint az egész rendszer működésének alapelvét. Azóta eltelt 70 év és a forgalom hatványozottan megnőtt. A rendszer működésének elve azóta nem változott. Technikailag valamelyest, hiszen most már sok esetben LED izzók vannak a kocsiba szerelve, melyek fényereje lényegesen felülmúlhatja a normál halogénizzókét.
Stephen Powers, az ESS egyik alapítója úgy véli, hogy mindenképpen változtatni kellene a rendszeren. Szerinte jó megoldás lenne, ha felgyorsítanák a vészvillogó pulzálásának sebességét. Szeretné 4 Hz körülire beállítani az új értéket. Ez másodpercenként körülbelül 4 villantást jelent.
A modern autókban rengeteg biztonságtechnikai fejlesztés található már. Egyes márkák azonnal jeleznek egy központi számnak, ha elakadnánk és segítségre lenne szükségünk. Viszont egyik gyártó sem „nyúlt” bele a vészvillogók rendszerébe.
Az ESS cég egy Tesla Model 3 kapcsán mutatta be az újfajta rendszert. Jól látható a különbség a régi és az új megoldás között. A bemutatót látva az amerikai Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóságnak is felkeltette az érdeklődését. Náluk már elképzelhető, hogy az idei év végére bevezetésre kerül a rendszer.
Hogy hozzánk mikor jut el, az már más kérdés, de ha náluk bevezetésre kerül, akkor csak idő kérdése és Magyarországon is átállunk az új rendszerre.
A videón jól látható a különbség a két villogási frekvencia között.
Mit gondoltok? Írjátok meg kommentben a véleményeteket!