A koffein élénkítő hatásáról már szinte mindenki hallott. A Föld lakosságának több, mint 80 százaléka napi rendszerességgel fogyaszt koffeint valamilyen formában. A koffein tulajdonképpen egy összefogó neve az 1,3,7 trimetilxantinnak, melyet a francia café és a német kaffe szavakból raktak össze.

Érdekesség, hogy a 16. században, Európában sok katolikus vezető úgy gondolta, hogy a kávé a sátán itala. Ezt a megállapítást az ital jellegzetes sötét színére és keserű ízére alapozták. Ebben közrejátszott még az élénkítő hatása, és a kávézás muszlim eredete is. Hogy pontosan ki és mikor fedezte fel, arról nincs információ. Állítólag egy etióp pásztor volt, akinek feltűnt, hogy a kecskéje különösen virgonc lett, miután elfogyasztott pár vöröses színű bogyót. Később már az etióp harcosok vajhoz keverték és úgy fogyasztották csatába vonulás előtt.

VIII. Kelemen pápa miután megkóstolta a kávét, úgy gondolta, hogy kár lenne megfosztani a világot tőle.

“Hiába a sátán itala, kár lenne, hogy csak a hitetlenek ihassák. Úgy döntöttünk, hogy megkereszteljük az italt és ezzel becsapjuk a sátánt…”

Mely élelmiszerekben található koffein, és mekkora mennyiségben?

  • Egy csésze hosszú kávéban átlag 90-180 mg,
  • egy csésze presszó kávéban 100 mg,
  • egy csésze fekete teában 20-90 mg,
  • egy csésze oolong teában 10-45 mg,
  • egy csésze zöld teában 5-30 mg,
  • egy pohár (2 dl) kólában 20-30 mg,
  • egy szelet (kb. 45 g) tejcsokiban 10-30 mg koffein van,
  • egy pohár (kb.2,5 dl) guaranát tartalmazó energiaital koffeintartalma pedig 28-87 mg közötti mennyiség található.

A koffeintartalom függhet a főzet alapanyagául szolgáló növénytől, pörköléstől, fermentálástól és az elkészítés módjától. Az Európai Unió 2002/67/E irányelvével összhangban azon üdítőipari termékben, amelyben 150 mg/l-nél több koffein van, azt fel kell tüntetni az élelmiszer csomagolásán, dobozán.

Mennyi koffeint fogyasztunk?

Európában az átlagos fogyasztás körülbelül napi 200 mg koffein, de egyes észak-európai országokban ennél lényegesen több. Dániában, Finnországban, Norvégiában, Svédországban ez az érték a duplája.

Mennyire lehet ártalmas a koffein?

Nos, számos haláleset történt már a túlzott koffeinbevitel miatt. Hiába szeretjük a kávét és az energiaitalokat, akkor is muszáj mértéket tartanunk velük. Tisztában kell lennünk vele, hogy mennyit ihatunk. Ez több dologtól függ. Nem mindenki reagál egyformán a koffeinre.

A pontos dózist nehéz meghatározni, viszont a legnagyobb mennyiségű koffein, amit emberi szervezetben láttak az 100 gramm körül volt. Ez nem hangzik soknak ugye? Hát ez körülbelül 1200 csésze kávé koffeinmennyisége. Na persze ez nem egy referencia érték. Alapvetően 5-10 gramm koffein már veszélyes mennyiség. Ez ugyan még mindig rengeteg energiaitalt és kávét jelent, de vannak bizonyos koffeintartalmú tabletták, mellyel ez a mennyiség hamar elérhető. Fordult elő koffeintúladagolás ennél kevesebb mennyiség esetén is. Egy orvosi jelentés szerint egy egyéves kislány bevett párat az anyja fogyókúrás tablettájából. Körülbelül 3 gramm koffein volt a szervezetében. Szívproblémákat és rohamokat okozott nála, de túlélte az esetet későbbi szövődmények nélkül.

Az orvosok úgy gondolják, hogy napi 500-600 mg-nál több koffein bevitelét kerülni kell. Ekkora mennyiségnél még nem áll fenn halálos veszély, viszont lehetnek egyéb mellékhatásai is. A legtöbb idegrendszeri stimuláns esetében, minél nagyobb az adag, annál mélyebb a reakció. Amint a kelleténél több koffeint fogyasztunk, a kockázatok kezdik meghaladni az előnyöket. Befolyásolja a vérnyomást, görcsrohamokat, szívritmuszavarokat okozhat.

A koffeinfogyasztással nő a szervezet stresszhormon szintje, mely elősegítheti a szív- és érrendszeri problémák kialakulását. Ellenben az idősebbeknél a rendszeres kávéfogyasztás véd a szívbetegségek ellen.

Bizonyított tény, hogy a túlzott koffeinfogyasztás okozhat csontritkulást, melynek igazán azok a nők vannak kitéve, akik már átestek a menopauzán.

A mellékhatások között van egy úgynevezett tejsavas acidózis is. Ez azt okozza, hogy a szervezet szövetei nem kapnak elegendő oxigént, mivel a vérnyomás túl alacsony. Ez okozhat görcsöket. Sok esetben fordulhat elő szemrángás is. Ez a szerotonin és noradrenalin felszabadulása miatt van. Ingerli a neurotranszmittereket, melyek növelhetik az izmok és idegek reaktivitását.

Több, egymásnak ellentmondó kutatási eredmény létezik arról, hogy a koffein mennyire vízhajtó. Igazából ez három tényezőből áll. Függ az elfogyasztott koffein mennyiségétől, a szervezet koffeintűrő képességétől és, hogy milyen termékben fogyasztottuk el. Az biztos, hogy az inkontinenciában szenvedőknek nagyon oda kell figyelni a bevitt koffein mennyiségére. Ilyen esetekben azt tanácsolják az orvosok, hogy együnk is a kávé mellé. Ezzel ugyanis lelassítjuk a folyadék mozgását a gyomorban és az emésztőrendszerben.

A kávé hashajtó hatással van az emberek körülbelül 30%-ára. Beleértve a koffeinmentes kávét is. A tudósok a mai napig nem biztosak abban, hogy ezt mi okozza. Vélhetőleg a kávé savtartalma, mely stimuláló hatással van a belekre.

Várandós nők esetében 200 mg fogyasztási felső határt állapítottak meg az orvosok. Ennek oka az, hogy a terhesség alatt a koffeinlebontás lassul. Anyatejes táplálás esetén is figyelni kell a koffeinbevitelre, noha minimális az a mennyiség, ami bejut az anyatejbe.

Rendkívül fontos figyelemmel kísérni a gyermekek étkezi szokásait. A túlzott koffeinbevitel náluk könnyen okozhat ingerlékenységet, szorongást, átmeneti viselkedészavarokat. Fontos, hogy konzultáljanak szakemberrel az élénkítő hatású élelmiszerek fogyasztásáról.

Mit gondoltok? Írjátok meg kommentben a véleményeteket!