Elég egyetlen pillanat, egy félrevetett pillantás és máris kész a baj. Szakértők szerint az autóban, vezetés közben történő mobilozás az új ittas vezetés. Az erre vonatkozó büntetések általában enyhébbek ugyan, mint egy ittas vezetés esetén, mégis egyre többen esnek áldozatául. Telefonálhatunk ugyan a volán mögött, de ennek megvannak a feltételei, hogy ne veszélyeztessük sem a magunk, sem utasaink, sem pedig más emberek életét.

1998. januárjában hozták az első rendeletet, amely a vezetés közbeni mobilozással bővítette a KRESZ-t.

“A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”

Az elmúlt húsz év alatt a mobiltechnológia rengeteget fejlődött, ezért a KRESZ ezzel kapcsolatos bejegyzése is bővült. Mégis hiába tették egyértelműbbé a volán mögötti mobilozás szabályait, úgy tűnik, ez még mindig nagyon kevés, hisz az ebből adódó balesetek száma folyamatosan nő.

Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint egy közlekedési baleset kialakulására nagyobb esély van, ha a sofőr vezetés közben mobilozik, mintha ittas állapotban ül a volán mögé.

Európa több országában is a volán mögötti telefonhasználat kimagasló baleseti okká vált. Magyarországon az egyik biztosító felméréséből kiderült, hogy tízből négyen használják telefonjukat vezetés közben, közülük öt ember pedig válaszol is az üzeneteire. A kutatás egyértelműen kimutatja, hogy az emberek nem tudják, mi tilos és mi szabad.

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor kénytelenek vagyunk használni mobilunkat vezetés közben, de ennek előírt szabályai vannak. Az SMS írás rendkívüli veszélyforrást jelent.

Egy rövidebb üzenet megírása is néhány másodpercbe kerül, addig autónkkal több tíz métert is megteszünk, az útra pedig egyáltalán nem nézünk közben. Nagyobb sebességnél, például egy autópályán ez a távolság akár kétszáz méter is lehet.

A vezetés közbeni mobiltelefon használat ötven százalékkal növeli a sofőr reakcióidejét.

A szabálytalanul közlekedő, vagyis a mobilozó sofőrökre a hatóságok büntetést szabhatnak ki. Vezetés alatti telefonálás esetén a helyszíni bírság tízezer forint. Abban az esetben viszont, ha a vétkes sofőr nem ismeri el a felelősségét, szabálysértési eljárás indul ellene, később pedig az ártatlanságát sem tudja bebizonyítani, az összeg húszezer forintra emelkedik, a telefon kézben tartásáért pedig még három büntetőponttal is gazdagodik.

A rendőrség segítségére lehet ilyen esetben egy utas tanúvallomása vagy a fedélzeti kamera felvétele.

Magyarországon egyelőre bírság jár a vezetés közbeni mobilozásért, de vannak olyan országok, ahol a jogosítványt is elveszik, ha a sofőr telefonál. Egy vezetés technikai oktató is szemléltette, mi történik, ha csak egy pillanatra is, de levesszük a szemünket az útról. A baleset azonnal megtörténhet, legyen az egy útra szaladó ember vagy egy előttünk hirtelen fékező autó.

Romániában rövid időn belül a sofőr jogosítványába is kerülhet, ha vezetés közben mobilozik. Táblagépért vagy más elektronikai eszközért is bevonhatják a jogosítványt, legalább harminc napra, ha bevezetik az új szabályozást.

Tavaly májusban egy autós felvétele bejárta az internetet. Egy román férfi élőben közvetítette, ahogy balesetet szenved. A kisbusz munkások vitt Szlovéniából Romániába, amikor előzés közben karambolozott. A tragédiának kilenc halálos áldozata volt.

Két hónappal később pedig egy román fiatal közvetített élőben egy újabb halálos balesetet. Miközben telefonját próbálta beállítani, egyáltalán nem figyelt az útra. Akkor egy 14 és egy 18 éves fiú hunyt el már a helyszínen. A 19 éves sofőr és az anyósülésen utazó társa csak könnyebben sérült.

Az autóban vezetőként ugyan kézben tartott mobiltelefont nem használhatunk, mindez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem telefonálhatunk. Kihangosítással vagy headsettel nyugodtan használhatjuk mobilunkat, a követelmény viszont ilyenkor is az, hogy nem nyomható meg a készülék gombja, hanem más megoldást, például a bluetooth-os kapcsolódást kell alkalmaznunk.

Egy vezetés közben mobilozó sofőr is elmesélte történetét, aki felelőtlensége miatt súlyos balesetet szenvedett.

“Volt egy hívásom. Meg akartam nézni, ki az. Tehát lehajtottam a fejemet, hogy megnézzem…, amikor felnéztem, már rossz irányban voltam az úton, hirtelen megpördült az autóm, fának csapódtam a nyaki részemmel. Azóta mind a négy végtagom le van bénulva. Sem a kezeimet, sem a lábaimat nem tudom használni.”

Egy szó, mint száz el kell felejtünk a volán mögötti mobilhasználatot, ha nem akarunk súlyos pénzbüntetéseket fizetni, valamint sem a magunk, sem pedig mások életét nem akarjuk veszélyeztetni, mert egy a fentiekhez hasonló baleset okozása után a saját lelkiismeretünkkel biztosan nem fogunk tudni majd elszámolni.

Több alkalommal is indítottak már kampányt a vezetés közbeni mobilozás ellen. Fontos, hogy felhívják a sofőrök figyelmét arra, mi történhet, ha csak egy pillanatra is, de levesszük tekintetünket az útról.

“Már a közlekedésért felelős EU biztos, Violeta Bulc is figyelmeztetett a mobiltelefon használata révén okozott figyelmetlen vezetésre: „A mobil eszközök megzavarják a figyelmet vezetés közben, ez mára az egyik legfontosabb baleseti tényezővé vált. A jelentések azt mutatják, hogy ez a jelenség még a gyorshajtásnál és az alkoholnál is nagyobb kockázatot jelent.” A két másodperc kampány jelentőségét is elismerte, hogy felhívja a közlekedők figyelmét a kockázatra.”A technológia segíthet, és az EU gondoskodik arról, hogy mindenki profitáljon belőle: az EU új járműbiztonsági jogszabályai kötelezővé teszik a járművezetők álmosságára és figyelmetlenségére figyelmeztető rendszerek használatát minden autó számára. De ez csak segítség a járművezetők számára. Alapvető fontosságú, hogy minden közlekedő tisztában legyen azzal, hogy akár néhány másodperces figyelmetlenség kockázata is milyen magas. Ezért teljes mértékben támogatom a két másodperc kampányt. Annak érdekében, hogy 2050-ig elérjük az EU-ban, hogy ne történjen egyetlen halálos közúti baleset sem, mindent meg kell tennünk – együtt. Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy a figyelmetlenség öl.”

Hirdetés