Statisztikai adatok alapján az elmúlt 7 évben az emberek egyre kevesebb ruhát vásároltak maguknak. Ennek azonban több oka is van, nem csak az, hogy a fizetések Magyarországon a béka feneke alatt vannak. A nagyvállalatok 50%-kal kevesebb hasznot termeltek ki, ami komoly problémákat indított el, például egyre több üzlet és bolt volt kénytelen bezárni és elbocsátani az alkalmazottait. További adatok szerint az emberek inkább élelmiszerre, valamint kozmetikai termékekre fordítja a pénzét, a ruha pedig csak másod vagy épp harmadlagos helyen van a prioritási listájukon. A mostan posztunkban elmagyarázzuk nektek, hogy miért érdemes felhagyni a nagykereskedelmi boltokban való vásárlással.
Statisztikai adatok alapján az elmúlt 7 évben az emberek egyre kevesebb ruhát vásároltak. Ez pedig odáig fajult, hogy a nagyvállalatok nyeresége 50%-kal visszaesett, több tízezer üzlet zárt be sőt egyesek még csődöt is jelentettek. A vásárlók manapság inkább az élelmiszerekre és kozmetikumokra költenek, mint ruhadarabokra. Gondolj csak bele kinek kell három egyforma farmer vagy fehér ing?
A mostani posztunkban bemutatjuk, hogy az emberek miért nem vásárolnak tovább a “Fast fashion” üzletekben.
1, Ruhadarabok tömeges gyártása
Ha hiszed ha nem a Zara nevű spanyol cég éves szinten mintegy 450 millió ruhát gyártat le és ebből 40 ezer új darabot terveztet meg.
Maria Ruppert-Stroescu professzor szerint, aki a St. Louis-i washingtoni egyetemen tanít arról beszél, hogy az ilyen gyártású ruhadarabok teljesen megfosztanak bennünket az egyéniségtől és különlegességtől.
„Mivel a legtöbb ember teljesen spontán vásárol, ezért abszolút nem tornáztatják meg az agyukat, hogy mit is vegyenek fel, mit mivel variáljanak…stb. Hogy miért? Meg azokat a ruhadarabokat veszik meg, amit máson látnak.”
2, Túlságosan sokat gyártanak, aminek fele a kukában landol
A Greenpeace tanulmányai egyértelműen kimutatják, hogy a fent említett tömeges gyártás miatt úgynevezett túltermelés alakul ki. Statisztikai adatok alapján csak Hongkong kerül éves szinten 110 000 tonna textil a kukákba. Ahhoz, hogy ezeket ártalmatlanítsák további 200 évre lenne szükség. Mivel egyre nagyobb teret hódít a műszál, ezért az ilyen anyagból készült darabok lebomlási ideje akár 100 évbe is telhet.
3, Megkérdőjelezhető minőség
Annak érdekében, hogy az emberek egyre több és több ruhát vegyenek olyan anyagból kell készülnie, ami nagyon hamar tönkremegy. Mivel erre a gyártók hamar rájöttek, ezért alacsony minőségű alapanyagból készíttetik el saját kollekcióikat. Ehhez a döntéshez hozzásegítette őket az is, hogy az emberek ma már nem úgy vesznek ruhákat, mint 20-30 évvel ezelőtt, vagyis, hogy sokáig tudják hordani.
4, Alacsony bérezés
A legtöbb országban található varróüzem sajnálatos módon nem fizeti meg rendesen az alkalmazottait, ilyen például Banglades, Kína, Kambodzsa és India is. Azoknak az embereknek a fizetése, akik itt dolgoznak nem haladja meg az 1000 forintot sem. Ez pedig valljuk be vajmi kevés ahhoz, hogy boldogulni tudjanak az életben, ezért rengeteg munkás a műhelyekben él. A legelszomorítóbb, hogy a legtöbb nagyvállalat csak kiadja a feladatot az üzemeknek, ez pedig azt jelenti, hogy semmilyen felelősséget nem vállalnak, ha valami történik.
2014-ben egy úgy nevezett Rena Plaza nevű létesítmény összeomlott Bangladesben. Az alkalmazottak folyamatosan jelezték, hogy a falak állapota veszélyes, de nem figyeltek rájuk. A tragikus balesetben 2500 munkás sebesült meg és kb. 1000 alkalmazott hunyt el.
5, Méretproblémák
A fent említett túltermelés miatt szinte lehetetlen bizonyos hibákat korrigálni, az alulfizetett munkásokat pedig egyáltalán nem érdekli, hogy az általuk megvarrt holmik méretileg passzolnak-e vagy sem.
A fast fashion boltok leginkább az S-M méretű hölgyekre vannak kiélezve és az ő méreteiknek megfelelő ruhadarabokat gyártatnak le. A legtöbb üzletben csekély eséllyel bukkansz nagyon kicsi, vagy nagyon nagy méretre.
Az európai emberek átlagmagasság kb 165 centiméter, ezért a vásárlóknak fel kell arra készülniük, hogy plusz költségekkel jár, ha a ruhadarabot magukra akarják szabatni.
6, Furcsa trendek
A legtöbb divatház bemutatja legújabb kollekcióját a divathéten, és ezt a nagykereskedelmi márkák megpróbálják lemásolni. Sajnos azonban a kifutón látott ruhadarabok és a valóságban szemügyre vett holmik nagyon eltérhetnek. Arról nem beszélve, hogy a legtöbb kifutón bemutatott ruhadarab és kiegészítő egyszerűen nem állja meg a helyét a hétköznapi életben, mert praktikátlan.
Te mit gondolsz erről? Hogy lehetne orvosolni a problémát?