Ez a rossz szokás, szörnyű balesetekhez vezethet!
A hosszú autós utak fárasztóak lehetnek a vezetők és az utasok számára egyaránt. Főleg most, az nyaralás alatt érdemes figyelni a rendszeres pihenőre, és a megfelelő üléspozíció megtartására. Gyakori és egyben nagyon veszélyes szokás, hogy az anyósülésen utazók a műszerfalra teszik a lábukat. Az ilyen szokás tragikus következményekkel járhat.
Javában zajlanak a nyaralások, ami megnövekedett forgalommal jár az utakon. Sajnos a rendőrség a korábbi évekhez képest rosszabb statisztikát rögzít mind a balesetek, mind az áldozatok számáról. Egyes esetekben még az utasok is növelik a súlyos sérülések kockázatát, még egy kisebbnek tűnő baleset esetén is.
Nyáron Magyarországon közlekedve könnyen észrevehető az anyósülésen utazók esetén, hogy a lábukat a műszerfalon pihentetik. Ez érthetőnek tűnik sok órás utazás során – elvégre ez egy nagyon kényelmes pozíció. Azonban még egy kisebb ütközés esetén is maradandó rokkantsághoz vezethet. Miért?
A biztonsági övek és légzsákok ún. passzív biztonsági elemek az autóban. Ez azt jelenti, hogy célja a balesetek hatásának minimalizálása. A testhelyzet bármilyen változása vezetés közben növeli a biztonsági rendszerek nem megfelelő működésének kockázatát.
Ezek könnyedén halálosan veszélyesekké válhatnak. A légzsák nagy sebességgel nyílik ki, hogy az ütközés után a másodperc töredékén belül megteljen levegővel. Ha útközben a műszerfalon nyugvó lábakkal találkozik, a légzsák gázzal való feltöltésére szolgáló töltet teljes ereje végtagjainkra összpontosul.
Sőt, ebben a helyzetben az ülés leggyakrabban hátra van tolva és megdől, ami azt jelenti, hogy a biztonsági övek nem tartják megfelelően testünket. Az ütközés ereje ezért a lábakra és a medencére összpontosul. Ez pedig súlyos sérülésekhez vezethet.
Az alábbi röntgenfelvételen egy nő látható, akinek lábai a műszerfalon támaszkodtak egy baleset során. Nemcsak törés látható, hanem az ízület kiszakadása is a vápából. Bár túlélte, sérüléseit „életet megváltoztató”-ként írták le. Ezenkívül a gerince is eltörhetett volna, és a gerincvelő is elszakadhat.
Dnesni 300km jizda po zacpane A9. Inu zacatek prazdnin. V kazdym tretim aute spolujezdec nohy na palubovce. Pri dalnicnich rychlostech opravdu na Darwin Awards. Nedelejte to, stehna vylomeny z prdele, se fakt blbe leci. 😒 pic.twitter.com/BVsnH3R3sb
— Alexandr Slunsky (@slunsky) July 17, 2022
2007-ben egy hasonló balesetben egy 35 éves nőnek az összes főbb csontja eltört és agysérülést szenvedett. Fényképeinek közzétételével óva int a szokástól:
Ezért az utazás hosszától vagy a vezetési sebességtől függetlenül az utasok soha nem utazhatnak ilyen módon. A légzsák 30 km/h sebességnél bekövetkező ütközés vagy állattal való ütközés esetén kioldhat. Még forgalmi dugóban állva is kioldhat a légzsák, ha egy másik autó hátulról nekünk ütközik. Egy triviálisnak tűnő esemény rémálommá változhat.
Ha a lábát a műszerfalra teszi, az csak az egyik veszély. Hasonlóan veszélyes tárgyak rögzítése a légzsákházra, az ülés túl előre húzása, az ülés háttámlájának lehajtása vagy a kezek támasztása a műszerfalon. Ezen gyakorlatok bármelyike súlyos sérüléshez vagy akár halálhoz is vezethet.
Mit gondoltok? Írjátok meg a véleményeteket kommentben!