A koronavírus-járvány teljesen felborította az oktatást, hiszen a diákok hónapok óta otthon tanulnak, ráadásul egyedül. A tanárok online leadják a tananyagok, a szülők pedig igyekeznek segíteni csemetéiknek abban, hogy ne maradjanak le. Az érettségik jelenleg is folynak, az általános iskolások pedig visszaülhetnek az iskolapadba.
Lengyelországban azonban eluralkodott a pánik, a gyerekek nem akarnak visszamenni az iskolába. Azt gondolnánk, hogy a diákok örülnek annak, hogy végre újra találkozhatnak egymással és visszatérhetnek régi, jól megszokott életükbe. De valóban így van ez?
Május 15-tól az 1-3. osztályig a gyerekek újra az intézményekben tanulhatnak, ám a 4-8. osztályig és a középiskolás diákok áttérnek a hibrid oktatásra. Május 29-én pedig a nappali tagozatos oktatás visszatér a normál kerékvágásba. Ezek az előzetes tervek, ám még kétséges a megvalósítás.
Az otthoni tanulás rossz hatással van a gyerekekre és osztályzataikra. Nemcsak a tananyag elsajátítása okoz problémát, hanem a társaság és a testmozgás hiánya, hiszen a gyerekek egész nap a számítógép előtt ülnek.
Morawiecki miniszterelnök a minap bejelentette, hogy benyújtottak egy petíciót arról, hogy az oktatás csak szeptemberben térjen vissza a megszokott rendbe. Eddig több, mint ötszázezer aláírást gyűjtöttek össze.
A diákok elmondták, nem attól félnek, hogy ők maguk megfertőződnek a koronavírussal, hanem attól, hogy ezzel veszélyeztetik szeretteik életét. Vannak, akik félnek az ingázástól, hiszen a tömegközlekedés is nagy veszélyt jelent. A végzős diákok pedig attól tartanak, hogy a záróvizsga után karanténba kell vonulniuk vagy betegek lesznek, ami meghiúsítja terveiket.
A petícióban az olvasható, hogy: „A következő kevesebb, mint két hónapra való visszatérés felesleges és csak a 7. és 8. osztályos tanulókat fogja megzavarni, akik abban az időben intenzíven tanulnak a nyolcadikos vizsgára.” Justyna Suchecka újságíró egy másik problémára is felhívta a figyelmet. „Ha a diákok nem akarnak ennyi hét után visszamenni az iskolába, ez azt jelenti, hogy mi felnőttek nagyon rosszul cselekedtünk” – fogalmazott.
Az elmúlt hónapokban csökkent a diákok jóléte, többüknél előfordult szorongás, depresszió. A tanárok a tesztekkel nyomást gyakorolnak a gyerekekre, mondván „”most megmutatom, mit nem tudsz és ellenőrizni fogjuk, mit csináltál a távoktatás alatt”.
Mostanra pedig már a szülők többsége is meggondolta magát és ellenzi gyermekei visszatérését az iskolába. Többen is aggodalmukat fejezték ki az iránt, mit hoznak majd az elkövetkezendő hetek és gyermekeik hogy tudnak majd megbirkózni a változásokkal.