A rendőrségi információk alapján nagyjából 40–100 méterre tehető a hatótávolság, ám ez számunkra nem volt elég kielégítő adat, ezért alaposabban utánajártunk a dolognak. Megpróbáltuk kideríteni, hogy a KRESZ-táblákon túl is bemér-e a szuper traffipax.
Bizonyos eszközök segítségével lehet zavarni a jelet, hogy ne tudja leolvasni a rendszámunkat, ám ennek a módszernek a használata Magyarországon tilos, ha valaki mégis ezt csinálja büntetésben lehet része. A bírság kevesebb, mintha gyorsan hajtottál volna át a traffipax alatt. Olyan applikációkat viszont lehet használni, ami jelzi, hogy hol van traffi.
Hogyan működik a szuper traffi? Egy szegedi cég adott nekünk választ erre a kérdésre, aki szintén radar detektorokat forgalmaz. A traffipax érzékelőket gyártó cégeknek tisztában kell lenniük azzal, mivel is állnak szembe. Információk szerint ezek a radarok nagyjából 3–20 méterre képesek mérni, de azt pontosan.
Legalábbis a beállítási szögből ezt a megállapítást lehet leszűrni. Ha nem az előre beállított 10–25 fokba érkezik, az útszakaszra a jel, akkor fals adatokat fogunk kapni. A Powertunning szakemberei, olyan képeket mutattak nekünk, amit gyorshajtókról csináltak. A személygépjárműveket olyan távolságból mérik, hogy a kamerafelvételen kettő sávelválasztó vonalnál többet nem lehet felfedezni a képen. Ha esetleg magasabb szögbe lenne állítva, még a rendszámot sem lenne képes élesen leolvasni, így csökken a beazonosíthatóság esélye.
Kiderítettük, hogy a sebességhatárra figyelmeztető táblákat, 40–70 méterre helyezték ki a traffipaxtól. Sikeresen meghatároztuk, egy lézeres-ultrahangos távolságmérővel, milyen magasan van a kamera. Majd segítségül hívtuk a jól ismert Pitagorasz-tételt, amivel se perc alatt kiszámoltuk, hogy a kamera mely pontban találkozik az úttal vagy épp a személygépjárművel.
Azt is lemértük, hogy a szegedi fix telepítésű kamerákat hat és fél méterre rakták fel. Abban az esetben, ha a radar valamint a kocsi között 20 méteres távolság marad, akkor a kamera a táblától számítva, maximum 19 méterre tud mérni. Ez azt jelenti, hogy csak a tábla utáni szakaszon vagyunk veszélyben.
Természetesen nem cáfoljuk a tévedésünket sem, mert az elméletnél plusz-mínusz értékű eltérések lehetnek, de azt határozottan állíthatjuk, ha a sofőr a tábla határa előtt már elkezd lelassítani, akkor biztos lehet benne, hogy nem fog drága csekkeket kapni.