A hajók felépítése és alakja nagyban függ rendeltetésüktől. Azonban még így is számos jellemzőjük van, amely gyakorlatilag minden hajón azonos.
A hajótest a fenékből, az oldalfalakból, az oldalfalakat és a feneket összekötő hajlásból és a fedélzetből áll, amely a testet felülről zárja le. A hajó feneke lehet lapos vagy ívelt kiképzésű. A test elöl az orrban, hátul pedig a tatban végződik, amelyek szintén különböző kialakításúak (egyenes, ívelt, hegyes) lehetnek. A hajótest merevségét az alján hosszában végigfutó gerinc és az arra támaszkodó merőleges bordák biztosítják. A test alakját a bordák adják. A fedélzetet pedig a fedélzeti gerendák tartják. A faépítésű hajóknál a gerinc és a bordák fából vagy fémből, a palánkok és a fedélzet pedig fából készül. A fémépítésű hajóknál a test zömmel acélból készül, a bordákra kívülről alakra formált lemezeket erősítenek hegesztéssel.
Miért van minden hajó alja pirosra festve?
Korábban a hajók alját réztartalmú festékkel vonták be, a piros szín tehát innen ered. A cél pedig az volt, hogy a különböző vízi élőlények ne telepedhessenek meg a hajótörzs víz alatti részén. Ez egyrészt azért volt fontos, hogy megőrizzék a fa épségét, másrészt pedig, ha nem telepszik semmi a hajó aljára, akkor gyorsabban is képes haladni. Ma már szinte bármilyen színnel lefesthetnék a hajók alját, de a piros szín máig megmaradt, mint egyfajta hagyomány.
Az alábbi videóból ez és még néhány érdekes dolog is kiderül: