Repülőgépen utazni hatalmas élmény, bár sokan az első repülés előtt tele vannak félelemmel és kétségekkel. A légitársaságok minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy utazásunk kényelmes és biztonságos legyen. Az már csak rajtunk múlik, hogy a turista vagy az első osztályra váltunk jegyet, egyetlen dolog biztos, hogy a személyzet mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy felhőtlen utazást biztosítson számunkra.
Figyelmünk azonban, sok-sok apró részlet felett elsiklik, ami mind ugyanezt a célt szolgálja. Te észrevetted már valaha, hogy a repülőgépek üléseinek színe kék? Természetesen vannak kivételek, de ezek is csak a szabályt erősítik. Sokak szerint a kék szín azzal magyarázható, hogy az ég színére emlékezteti az utasokat. Ez azonban nem ilyen pofonegyszerű. Cikkünkben eláruljuk a titkot, hogy miért kék színűek a repülőgépek ülései?
Az első kék színű ülések néhány évtizeddel ezelőtt kerültek használatba, napjainkban pedig, szinte az összes légitársaság ilyen színű kárpitot választ. A szakemberek szerint a kék színből a legtöbb ember a biztonságra asszociál, valamint kilencven százalék aszerint választ légitársaságot, hogy milyenek a márka színei.
Ugyanakkor a kék szín kiválasztásának gyakorlati okai is vannak. Ezen az árnyalaton ugyanis, a foltok, szennyeződések és karcolások sem látszanak meg túlságosan, így hosszabb ideig használhatók, mint például egy világosabb szín. Az első osztályon általában kevesebben utaznak, így ott előnyben részesítik a fényesebb, például bőr kárpitot.
Az 1970-es és 1980-as években néhány légitársaság megpróbálkozott a vörös kárpit használatával, de végül vissza kellett váltaniuk a kék színre, mivel a piros szín agresszívvá tette az utasokat.
Szövet vagy bőr?
A légitársaságok mindegyikénél találhatók bőr és szövet anyagú ülések. A bőrt inkább kisebb távolságokra alkalmaznak, mivel hosszú távon kényelmetlenné válik. Az utasok izzadni kezdenek, míg a szövetnél ez nem fordulhat elő, mert az hagyja lélegezni a bőrt.
A rövid repülések alkalmával a műbőr kiváló, ugyanis nehezen kopik, továbbá a kiömlött italokat is rendkívül könnyen le lehet takarítani róla, vagyis nem hagynak foltot az anyagon.
Az ülések támlájára helyezett kis ruhadarab az antimacassar, ami megakadályozza, hogy az utasok fejétől szövetdarabok kerüljenek a kárpitra, illetve maga az ülés sem károsodik.
Miért nincsenek egy vonalban az ablakok az ülésekkel?
Ha ültél már repülőgépen ablak mellett, akkor észrevehetted, hogy az ablakból nem látsz semmit, mert vagy az üléstámla vonalában vagy mögötte helyezkedik el. Ez azért van, mert minden légitársaság igyekszik kihasználni a legtöbb helyet, hogy minél több üléssor legyen a fedélzeten. A cégek ezt a megoldást alkalmazzák, hogy növeljék az utasok számát.
Hogyan lehet kiválasztani a legjobb helyet a repülőgépen?
A repülőgépen korántsem egyszerű kényelmes helyet választani, éppen az előző pontban említettek miatt. Adunk néhány tippet, ami segíthet neked ebben.
Léteznek olyan speciális weboldalak, amelyeken láthatod a valódi sorpozíciót, így biztos lehetsz benne, hogy nem kell oda-vissza hajolgatnod, hogy élvezhesd a kilátást.
Ha nem akarod hallani a motor hangját, akkor inkább a gép orrához közeli ülést válassz. Persze a légiutaskísérők beszédét hallani fogod, de ez biztosan nem lesz hangosabb, mint a gép motorja. Ha ezek az ülések már foglaltak, akkor a folyosóhoz közel válassz helyet, mert az csendesebb, mint egy ablak melletti ülés.
A gép orrához közeli ülések másik előnye, hogy az ételt onnan kezdve szolgálják fel és a választék is nagyobb. A gép farkához közel ülők általában csak a hal és a csirke közül válogathatnak.
Ha nem éppen átlagos a magasságod, akkor érdemes a vészkijárat melletti üléseket lefoglalnod, mert ott több a hely az üléssorok között. Ugyanakkor a vészkijárat melletti sorban lévő ülések nem dönthetők, így a kiürítés zavartalanul zajlik. Ám az nem biztos, hogy ez mindenki számára jó választás.