Sokunk számára a repülőgéppel való utazás stresszes. Tény és való, hogy vészhelyzetek nagyon ritkán fordulnak elő, ennek ellenére vannak olyan emberek, akik minden helyzetben feltalálják magukat.
Volt például egy ember, aki ragasztószalaggal javította ki a mellette lévő repedt ablakot.
Spicejet flight SG8152 (VT-SYG) Mumbai to Delhi flying (5 Nov 2019) with a broken window stuck with cello tape. Isn’t it a major safety concern? Anyone listening?@flyspicejet @DGCAIndia pic.twitter.com/8gflCyEBcT
— Hariharan Sankaran (@mahamosam) November 5, 2019
Ez egy olyan probléma, amitől sokan rettegnek. Mi történne, ha kitörne a repülőgép ablaka repülés közben? Öntsünk tiszta vizet a pohárba. 🙂
Először is szögezzük le, hogy volt már példa ilyenre.
1990-ben a British Airways 5390-es járata során az egyik szélvédő panel elszakadt és a repülőgép kapitányát kis híján kiszívta a kabinból. Szerencsére az egyik utaskísérő az utolsó másodpercben elkapta és a gép leszállásáig fogta. Így végül életben maradt.
Hasonló esemény történt egy Airbus A319-es járaton 2018-ban. Az egyik szélvédő lerobbant. A gép másodpilótájának be volt kapcsolva az öve, így a helyén maradt. Nem szenvedett komolyabb sérülést.
Mi történik a fedélzeten?
Alapvetően a kabin belsejében a légnyomás magasabb, mint kívül. Ez azért van, hogy a fedélzeten tartózkodó emberek normálisan lélegezhessenek. Ha egy ablak betörik, akkor a repülőgépben lévő levegő nagy sebeséggel kitör a résen keresztül. Magával visz különböző nem rögzített dolgokat, például telefonokat, magazinokat…de akár egy embert is.
A nyomáscsökkenés egyéb hatásai közé tartozik a hőmérséklet és légnyomás csökkenése. A fülünk elkezd pattogni, valamint a gép belsejében lévő páralecsapódás miatt sűrű köd jelenhet meg.
Nem szabad pánikba esni. A biztonsági öv mindig legyen bekapcsolva, ha ülünk. Ha az oxigénmaszk leesik, tegyünk fel egyet. Fontos előírás, hogy előbb mindig magunkra tegyünk és csak utána a gyermekeinkre, vagy a körülöttünk lévőkre. Ez azért van, hogy semmiképp ne ájuljunk el, mielőtt még a gyerekeinkre is tudnánk maszkot tenni. Ilyen esetekben azonnal megkezdik a vészleszállást. Nem fog a kapitány törött ablakkal még órákon át repkedni.
Természetesen a betört ablak egy nagyon ritka műszaki probléma. A statisztikák szerint a repülés közben beütött nyomásproblémás események 2,7%-ában okolható az ablak. Ezek több réteg plexi és akril műanyagból állnak, melyek rendkívül tartósak.
Mit gondoltok? Írjátok meg a véleményeteket kommentben!