A Zara a világ legnagyobb ruházati üzletlánca napjainkban. Alapítója, Amancio Ortega, aki egyetlen üzlettel kezdte pályafutását, ahol híres divattervezők olcsón lemásolt ruháit árulta. Innen indult hódító útjára a Zara, amely ma már 450 millió terméket értékesít évente. De vajon mi áll a Zara sikerének hátterében? Miért van ilyen rengeteg vásárlójuk?
Górcső alá vesszük a Zara marketingstratégiáját, hogy megmutassuk, melyek azok a trükkök, amelyek vásárlásra ösztönöznek minket anélkül, hogy észrevennénk.
A legdrágább dolgok mindig a bejáratnál találhatók
A Zara üzletekben mindennek megvan a maga helye. Egyáltalán nem mindegy, hogy melyik ruhadarab hova van kirakva. A bejáratnál helyezkednek el a legdrágább ruhák, méghozzá azért, hogy a vásárlók azonnal szerelembe essenek. A Zara az impulzív vásárlásra támaszkodik, vagyis jöttél, láttál, megvetted.
A olcsóbb, kifutó vagy akciós termékek pedig az üzlet hátsó részében találhatók. Azonban amíg a vásárló elér oda, nagy eséllyel lát meg egy ruhát, táskát vagy cipőt, amit képtelen lesz otthagyni.
Az egymáshoz passzoló ruhák, táskák és cipők mindig egymás közelében helyezkednek el
A Zara üzleteiben egyáltalán nincsenek hagyományos értelemben vett ruházati osztályok. A cipők, a táskák és kiegészítők általában a stílusban hozzájuk illő ruhadarabok közvetlen közelében találhatók. Ez időspórolás céljából is fantasztikus húzás, ugyanis nem kell túl sokáig keresgetni a kiegészítőket. Ez egyrészt hasznos, másrészt pedig trükkös, hisz a vásárlónak megkönnyítik a dolgát, szinte csak fizetnie kell a kiválasztott termékekért.
A Zara egyáltalán nem hirdet
A Zara mindössze 0,3 százalékos profitot költ reklámcélokra. Mindez persze nem azért van így, mert spórolni szeretne, hanem ez is egy jól átgondolt stratégia része. A reklámok és plakátok helyett a katalógusokba fektetik a pénzt. A ruhák minősége önmagukért beszél, ezért nincs szükség külön hirdetésekre.
A márka tudat alatt azt sugallja, hogy viselésével mi is az elit részévé válhatunk
A Zara aprólékosan választja ki butikjai helyét. A legforgalmasabb sétálóutcákon vagy a legnagyobb bevásárlóközpontokban találkozhatunk az üzletekkel. Közvetlen közelében szinte mindig van egy elit üzlet is. Ezzel kelt a márka prémium hatást a vevőkben.
Kate Middleton is hozzájárult ahhoz, hogy a márka az elit kategória felé mozdulhasson. Az esküvőjét követő napon egy éppen akkor befutó kék ruhában jelent meg a nyilvánosság előtt, melynek következtében a vásárlók megrohamozták a Zara Egyesült Királyságbeli üzleteit.
Egy szezonon belül több új kollekciót dob piacra
Stratégiája a gyors, romlandó divat. A Zara egy szezonon belül több kollekciót dob a piacra, ezzel a vásárlók is többször hagyják pénzüket üzleteikben. Ezzel szemben más márkák a szezonális kollekció piacra dobása után máris a következő szezon kollekciójával foglalkoznak.
A Zara stratégiája pedig nagyon is működik. Átlagosan ugyanis mintegy 450 millió terméket értékesítenek évente, ami elképesztő számnak számít a divatiparban.
Amely termékeket a világ egyik részén nem vásároltak meg az emberek, azt egy másik ország üzletébe szállítják
Más ruházati cégek termékeivel szemben, a Zara által eladásra kínált ruhadarabok sokkal nagyobb utat járnak be, mint azt gondolnánk. Amely ruhákat mondjuk itt nálunk nem vásárolnak meg, azokat nem selejtezik le azonnal, hanem egy másik országban próbálják meg értékesíteni. Az európai piacon feleslegessé vált termékek általában Oroszországban kötnek ki.
A Zara a mesterséges hiány illúzióját kelti, hogy csak azért is vásároljunk
A márka igyekszik elérni, hogy a vásárló azt gondolja, már nincs idő máskor visszajönni és megvenni, mert már nem lesz belőle…ezt most kell megvásárolni. Ez úgy nyilvánul meg, hogy vannak olyan termékek, amelyeket kapszulakollekciónak nevezünk. Ezt azt jelenti, hogy az adott darab csak néhány napig érhető el a vásárlók számára a boltokban. Ez kelti azt az érzést a vevőben, hogy nem szabad halogatnia a vásárlást. Ha valóban szüksége van az adott termékre, akkor nincs mire várni, most kell megvennie, különben később már nem lesz rá lehetősége.
Sajátos leértékelési rendszer szerint dolgoznak
A Zara a leértékelési szezon előtt (általában július, augusztus, december, január, február) a lehető legtöbb terméket megpróbálja értékesíteni. Azonban az újabb kollekciónak mindig helyet kell szorítani a boltokban, ezért a még nem eladott termékekre felkerülnek az akciós címkék. Ekkor akár az eredeti ár töredékéért is elérhetők a Zara által kínált darabok.
A márkának vannak titkos üzletei is, ahova a vásárló soha nem juthat be
Ezek az úgynevezett „Pilot-üzletek” a cég spanyolországi központjának közvetlen közelében vannak. A különböző országok Zara üzleteinek belső tere szinte kivétel nélkül ugyanolyan. Egy harminc főből álló építészcsapat dolgozik folyamatosan azon, hogy a vevők minél kényelmesebben és hangulatosabban érezzék magukat a butikokban. Még a fogasok magasságát és a próbababák elhelyezkedését és magasságát is különböző kísérletek eredményeképp választják meg.
Bónusz: Egy a cégnél dolgozó lány elárulta, hogy lehet hozzájutni minél olcsóbban a márka ruháihoz
A legnagyobb leértékelésekre évente háromszor kerül sor: nyár végén, új év előtt és tél végén.
A termékek mindig a megjelenésüktől számított harmadik héten a legolcsóbbak.
A kötött áruk és a farmerek nem a legjobb minőségűek a Zarában.
Az új kollekció cipőihez pár hét múlva akár féláron is hozzájuthatunk.
Az üzletek hétfőn töltik fel a készleteiket, tehát ekkor találkozhatunk a legnagyobb választékkal.
A Zara üzletek Spanyolországban és Portugáliában jelentősen alacsonyabb árakkal dolgoznak, így, ha arra tévedsz, akkor nem szabad kihagyni a kínálkozó lehetőséget, érdemes feltankolni a legújabb kollekcióból.