Az iskolakezdés mindig rendkívül nagy kihívás, de nemcsak a gyerekek, hanem a szülők számára is. Munka előtt még fel kell ébreszteni a gyereket, reggelit adni neki, felöltöztetni, összeszedni minden tankönyvet, iskolatáskát, tízórait és irány a suli. Persze a tevékenységek sorozata itt még nem fejeződik be, hiszen a munkából hazaérve kezdődik a házi feladat ellenőrzése és a tanulás.
Arról már nem is beszélve, hogy valamilyen módon buzdítanunk kell gyermekünket, hogy ne adja fel, jól csinálja. Számtalan módszer lehet a fejünkben, amivel elérhetjük a kívánt a célt, ám olyan, aminek azonnali hatása van, már nagyon kevés.
Egy gyermekpszichológus viszont, ebben is segítségünkre lehet. Tatiana Ivanko kidolgozott egy olyan módszert, ami zseniális megoldást kínál a felmerülő problémákra. Sőt, tovább megyek, a gyerekek odavannak Ivanko módszeréért.
Ha kinyitod gyermeked iskolai füzetét, mi szúr szemet neked elsőként? Nyilvánvalóan a piros javítások, amiket a tanárok eszközölnek, hogy kijavítsák gyermekeink hibáit. A piros színt látva egyáltalán nem meglepő, hogy gyermekünk abszolút ellenállást mutat az adott tantárggyal szemben, hiszen nem szereti azt. Természetesen mindenki hibázik, ez teljesen normális dolog. A hibák ily módon történő megmutatása viszont, negatív önértékeléshez vezethet, ami felnőttkorban is kihat majd csemeténkre.
A gyermekpszichológus ezt elkerülendő fejlesztette ki a zöld toll módszert. Mivel Tatiana is édesanya, sokat tanul és gyakorol kislányával, de ő kizárta a piros toll használatát. Vagyis ahelyett, hogy piros tollal jelölné a kislány által vétett hibákat, zöld tollal emeli ki a feladat legjobban sikerült részeit. A gyermeknek nagyon tetszett édesanyja módszere és minden feladatsor végén megkérdezte, hogy melyik rész kap zöld jelölést.
A zöld toll módszer lényege tehát az, hogy a korábbiakkal ellentétben nem a gyerek hibáira hívja fel a figyelmet, hanem arra, amit jól csinál. Ezáltal pedig, nem az tudatosul a diákokban, hogy mit tudnak rosszul. A zöld toll módszernek köszönhetően a gyermek egy olyan pozitív megerősítést kap, ami arra ösztönzi, hogy önszántából akarja a lehető legjobb eredményt elérni.
Egy gyermek nem feltétlenül szeret tanulni, az pedig, hogy ő maga akarjon jobb lenni, mindenféle külső kényszer nélkül, szinte lehetetlennek tűnik. Tatiana a zöld toll módszer alkalmazása után szemmel látható fejlődést tapasztalt kislányánál. Megváltozott a tanulási folyamat, ennek köszönhetően pedig a gyermek magabiztosabb lett és sokkal jobb eredményeket produkált.
Természetesen szó sincs arról, hogy a hibákat figyelmen kívül kell hagynunk. A lényeg az, hogy maga a gyermek jöjjön rá arra, mit vétett el vagy mit csinált rosszul. Ezt éppen azzal érjük el, hogy zöld tollal kiemeljük azokat a részeket, amik tökéletesek, így ő maga tudni fogja, hogy a többi nem jó. Mindez azért működik, mert kiemeljük erősségeit, illetve nem dörgöljük az orra alá a hibákat, mégis tud róluk.
Ha van kisiskolás gyermeked, akkor javasoljuk, hogy mindenképpen próbáld ki a zöld toll módszert, mert ennek segítségével ráléphettek a sikeres és eredményes tanulás útjára.