Az étterem története
Az Egyesült Államokban a nagy gazdasági világválság idején a hamburger rendkívül népszerű étellé vált, köszönhetően olcsóságának. Richard McDonald és Maurice McDonald testvérpár 1937-ben hot-dog árusításba kezdett. Vállalkozásuk annyira jól működött, hogy három évvel később, 1940-ben a kaliforniai San Bernardinoban megnyitották McDonald’s nevű éttermüket. A testvérpár hamarosan felfigyelt arra, hogy bevételeik legnagyobb része a hamburger eladásából származik, így arra a döntésre jutottak, hogy a jövőben ezt fogják árusítani. Az ’50-es években a fogyasztás tömegessé vált, a testvérpárhoz pedig Ray kroc üzletember is csatlakozott, hogy franchise hálózatot építsenek ki. 1955. április 15-én a chicagoi Des Plainesben megnyitották a McDonald’s nevű gyorséttermet.
Az 1960-as években Kroc létrehozta a cég logóját, amit ma már az egész világ ismer, egy sárga M betűt. A cég hivatalos kabalájaként pedig bemutatta a Ronald nevű bohócot. 1963-ban már a milliárd hamburgert is eladták.
Napjainkban világszerte már több, mint 38 000 McDonald’s étterem működik.
Csak önmagára összpontosít
A versenytárak gyakran igyekeznek megtámadni a McDonald’s-ot, a vállalat azonban ritkán reagál ezekre. A legnépszerűbb gyorsétterem soha nem indít marketingháborút, ugyanis azt vallja, hogy semmit nem kell bizonyítania, hiszen nyilvánvaló tény, hogy ők a legjobbak.
Ha egy gyerek imádja, akkor az édesanyja is.
A Happy Meal menünek köszönhetően a cég a világ legnagyobb játékértékesítőjévé vált. A McDonald’s ugyanis, évente több, mint 1,5 milliárd játék ad el.
Néhány évvel ezelőtt a cég tanulmányt készített, amiből kiderült, hogy a 6-7 éves gyermekek több mint 80 százaléka választja a McDonald’s-ot, mivel szeretnek játékot kapni kedvenc ételeikhez. 2014-ben a társaság több mint három milliárd dollárt költött éttermeinek felújításaira, ahol nagyobb gyermekjátéktereket alakítottak ki, hogy minél több gyermeket és a szüleiket is oda vonzzák.
Nincs kedvezmény
Annak ellenére, hogy a McDonald’s időnként csökkenti bizonyos ételek és termékek árát, mi soha nem fogjuk látni vagy hallani a kedvezmény szót a reklámjaikban. Ennek oka az, hogy ezt a szót gyakran alacsony minőségű termékekkel társítják, ami által pedig az emberek kételkedni kezdenének a hamburgerek minőségében.
A gyorsétterem egyetemet alapított
1961-ben a vállalat megnyitotta a Hamburger Egyetemet, amelynek irodái világszerte működnek. Az egyetem olyan vezetőket oktat, akik később bármilyen étteremben dolgozhatnak a Földön, függetlenül attól, hogy hol tanultak. Ez elősegíti a társaságot abban, hogy vezetői a legmagasabb minősítést érjék el, illetve minden étteremben ugyanazokat a szabványokat kövesse, például az Egyesült Államokban, Oroszországban vagy a Fülöp-szigeteken.
Árazási szabály
Azt nem mondhatjuk, hogy a McDonald’s olcsó ételeket árul, de ezek az árak mégsem túl magasak. Ha az ár túl alacsony lenne, az emberek gyanakodnának az ételek minőségét illetően, ha pedig túl nagy összeget kellene fizetni értük, akkor nagy valószínűséggel elriasztanák vendégeiket.
Kényelem
A múltban az étterem fő célja az volt, hogy vendégei minél gyorsabban étkezzenek, helyet teremtve ezzel a további vásárlóknak. Ma azonban, már más a stratégia. Az éttermekben ingyenes Wi-fi hozzáférés és hálózati aljazatok vannak az eszközök töltéséhez, a kényelmetlen műanyag székeket pedig kényelmes kanapék váltották fel.
A híres íz
Mindenki ismeri az illatot, ami kivétel nélkül, minden országban ugyanolyan. Pontosan ugyanúgy, ahogy az íz is. Ennek az a célja, hogy a látogatók mindenhol otthon érezzék magukat, függetlenül attól, hogy hol tartózkodnak éppen a világban.
Bárhol felismerhető
A McDonald’s logója és kabalája a világ egyik legismertebb szimbóluma, közvetlenül a Mikulás után.
2003-ban jelent meg a híres mottó: I’m lovin’ it, vagyis Szeretem, amit bárhol, bármikor hallunk, a gyorsétteremhez kötjük.
Halad a korral
A társaság rendkívül gyorsan reagál a piaci változásokra. Néha kölcsönveszik vetélytársaik trükkjeit is. Például, 2016-ban, amikor eladásaik visszaestek, más cégekhez hasonlóan elkezdtek házhoz szállítani.
A McDonald’s a mások szerint elavult trükköket is szívesen alkalmazza. Bizonyos éttermeikben pincérek is vannak, hogy vendégeik számára az étkezés kényelmesebb legyen.
Alkalmazkodási képesség
Annak ellenére, hogy az alapmenü minden étteremben ugyanaz, tehát, bárhol rendelhetsz Big Mac-t, sajtburgert és hasábburgonyát, mindig vannak olyan ételek, amiket a helyi hagyományokhoz és ízléshez igazítottak.
Izraelben például, vannak kóser ételek, Kínában pedig nem tesznek csirkét a hamburgerekbe. illetve a japán éttermekben az adagok kisebbek, ugyanis a japánok egyszerre kevesebb ételt fogyasztanak, mint a nyugati emberek.
Tudják, mit fogunk rendelni
2019 márciusában a társaság izraeli programot vásárolt, amely lehetővé teszi a mesterséges intelligencia számára, hogy az előre jelezze a vendégek vágyait, az időjárástól, napszaktól függetlenül. A közeljövőben pedig az is tervben van egy rendszám felismerő rendszer, amelynek köszönhetően memorizálják az ügyfelek rendeléseit is.
A megfelelő helyen, a megfelelő időben
Annak ellenére, hogy a McDonald”s éttermeinek és franchise-helyeinek 90 szzalékát a vállalat vezetői határozzák meg, nagyon sokat fizetnek az építkezésért is. A cég a nagy forgalmú helyeket választja, például utcasarkokat és a nagy utcák kereszteződéseit.
Ezen felül, közvetlenül az étterem megnyitása után a tulajdonosnak részt kell vennie a McDonald’s összes jótékonysági programjában, amelyből rendkívül sok van, mivel a cég mindig segít a rászorulóknak.